Skip to content

Ja, det var underbart att äntligen bli mamma

2009/05/30

I nio år har jag upplevt ljuvligheten att vara mor. När Sophia var nyfödd kände jag att detta borde jag ha gjort långt tidigare. Så mycket lyckligare jag hade varit. Att upptäcka sin förmåga till moderskärlek förändrar livet i grunden. Plötsligt är någons annans behov viktigare för att jag i slutändan ska kunna må bra. Vilket helomvänt perspektiv.

Men inte har det varit lätt. Det är fortfarande väldigt tufft att vara kroniskt bröstcancersjuk och ensamstående tvåbarnsmamma. Imorgon är det Min Dag- Mors Dag. Det ska de små liven få veta. Det är en nyttig dag. För oss mödrar att få ta lite mer plats.

Det är också första dagen utan min framlidna mor. Hon är i Evigheten sedan Alla själars dag i november förra året. Det gör dagen alldeles till min Egna Dag. Ja, jag sträcker på mig.

Tack Anna Larsson och Margit Urtegård för tänkvärda artiklar! Det är bra att KD börja tänka lite vidare i sin familjepolitik. Dagen skriver om välkommet nytänk. Ibland är skilsmässa faktiskt det enda rätta för alla parter i familjen!

lena alun

2 kommentarer leave one →
  1. 2009/05/31 4:59 e m

    Hej Lena.

    Hoppas du haft en fin morsdag tillsammans med dina två underbara barn.

    Kram Margit

  2. lenaalun permalink*
    2009/06/01 8:21 f m

    Hej Margit,

    Ja, det blev en skön dag med barnen, vänner och bekanta i Pingstkyrkan och vid Parkenbadet. Hoppas du är helt nöjd med din gårdag.

    Det som gladde mig mest var ändå Tv4-galan till förmån för världens mammor och att krigföringen riktad mot mammor och barn fick ordentlig uppmärksamhet. Jag är så tacksam för Tilde de Paula och Kattis Ahlströms utmärkta jobb. Speciellt glad var jag att se att vår årgångare Kattis Ahlström var i toppform. Vilken mognad, professionalitet och skönhet! Kvinnor är verkligen fantastiska efter fyrtio. Det får vi inte glömma, Margit!

    Jag minns att jag för tre år sen, kanske fyra år sen, reagerade på Alex Voronovs artikel på ledarsidan där han hävdade att världen hade blivit en mycket mer fredligare plats. Jag gick igång på att han inte nämnde den grymma psykologiska krigföringen mot kvinnorna/familjerna. Skickade ett mail och sa att jag fick ont i magen, tror jag. Det får man när man som det kvinnliga könet helt blir ignorerad. Han var säkert inte medveten om detta.

    Men nu vet alla! Nu kan saker bli bättre för världens mammor.Det händer grejer!

    Kram,

    Lena

Kommentera

