Skip to content

Blomstrande EU-valskampanj i Eskilstuna

2009/05/29

Det var en blomstrande demokrati som mötte den som var ute på Fristadstorget vid lunchtid idag. Det var Folkpartiet som jag som Liberal Kvinna anslöt mig till för att dela ut Liberala Kvinnors fräscha kampanjmaterial. Rösta t ex på Barbro Westerholm som säger så här; ”Det är pinsamt att Europa, världens mest moderna världsdel, fortfarande styrs mest av män. Inte minst äldre kvinnors liv, erfarenheter och åsikter ignoreras. Jag vill bli deras röst.”

 40 minuters kampanjande blev mitt bidrag till EU-valet. Förutom bloggandet, vilket jag tror är betydligt mer effektivt. 🙂

Jag har ändrat mig. Tänker rösta på Cecilia Wikström. Hon är Kristi Tjänarinna och prästvigd förutom att hon driver jämställdhetsfrågor d  v s mänskliga rättigheter för kvinnor i EU. Schyman bedriver en helt schysst kampanj mot religiös fundamentalism. Cecilia Wikström klarade sig bra i den hetsiga diskussionen med Alexander Bard i Kvällsöppet med Ekdahl om sexarbete. Hon ska ha min röst. Cecilia Wikström säger;

”Jag blev liberal för att jag tror på människans makt att förändra. Jag belv feminist för att jag vägrar acceptera en världs där kvinnor har lägre staus. Jag blev Europavän för att jag vet att det enda sättet att stoppa krig, konflikter och kriser är mer och inte mindre samarbete. Men Europa har många utmaningar som vi tillsammans måste möta. Jag skäms över ett Europa där kvinnokroppar säljs som sexslavar. Jag är besviken över ett Europaparalament där kvinnor sällan får den tygnsta makten.”

Ute och kampanjade var också socialdemokraterna, moderaterna, Piratpartiet och Pingstkyrkan, eller korrektare kanske LP-Stiftelsen, som sjöng himmelska toner bl a ”Han har öppnat pärleporten”.  Det är missbrukare som har blivit räddade från sitt drogberoende. Det var nog dem som stod för serveringen av kaffe och smörgås också.

Jag blir så glad av all denna multikultur och människor som är öppna för att ta emot vykort och foldrar. Även dem som kampanjar för en annan organisation. Vem vet, kanske börjar Piratpartiet föra lite politik kring andra mänskliga rättigheter, för kvinnor också? De har ju dragit på sig en hel del kritik  för detta i debatterna med Gudrun Schyman i Agenda och Kvällsöppet med Ekdahl.

Uppdatering 20090603;  I och med att jag nämner Piratpartiet ovan hamnade jag som länk på deras websida och fick  därifrån ett antal hänvisade bloggbesökare. Tyvärr är fi:orna inte så drivna på internet. Då skulle det gå bättre för feminismen, vill jag lova. I SvD skriverKaj Falkman 

”Den digitala tekniken var enligt amerikanska valstrateger av avgörande betydelse för Barack Obamas fenomenalt snabba uppgång från relativ obemärkthet till erövring av presidentposten. Partistrateger i Sverige och andra demokratier förbereder nu liknande bruk av nätet för sina ledare och deras viktigaste opinionsbildande budskap.

Nätet som nytt politiskt instrument har förändrat politikernas villkor – men också förändrat medborgarnas betydelse. Massans röster, som vart fjärde år inbjuds till demokrati, kommer att bli medborgarnas individuella röster, inbjudna och oinbjudna. Vi bevittnar en ny demokratisk maktutveckling när de digitala kommunikationsmedlen i var mans och kvinnas hand tas i bruk för politiska ändamål. Därmed får rösträtten en ny innebörd inte bara i demokratier utan också där rösträtt hittills varit okänt.”

Bland blogglänkarna till artikeln i SvD fanns,  förutom Margit Urtegård som fick mig intresserad av att läsa den, också Carina Lundberg Markow. Smart drag! Det är alltså bra även för företagsledare att blogga. 🙂

Snacka om att demokratisk maktutveckling  pågår. Lundberg Markow skriver frispråkigt; ”Jag skulle vilja rösta emot vissa politiker nu också. Och tänk om man kunde rösta emot vissa partier! Liksom neutralisera någon annans röst. Det skulle vara något det.”  Hon behöver inte  längre vänta på att media ska vilja skriva det hon vill ha sagt. Jag har alltid gillat henne när hon syns på TV.  Nu kan jag följa hennes öden och äventyr via hennes blogg. Great!

Johannes påhitt genererade en kvarts miljon bloggbesökare på 6-7 veckor. Nog går det att föra ut sina politiska åsikter med knep och knåp. Tydligen är Göran Hägglund klart missnöjd. Men, det är ju bara att överbevisa Inger Johansson!

lena alun

One Comment leave one →
  1. lenaalun permalink*
    2009/05/31 9:31 f m

    Fem st surfare från Piratpartiets websida har hittat till min blogg idag. Internet vet de att ta vara på i sin kampanj minsann.

Kommentera

