Skip to content

Jag har en vision

2009/05/25

funny friday 039

funny friday 048 

en debattartikel i Eskilstuna-Kuriren stod att läsa; ”Att satsa på stadens offentliga platser är att vårda och odla visionen om det Eskilstuna där både integration och mångfald är möjlig.”

Om detta har också jag en vision, och därför anmälde även jag  mig förra våren som spekulant på Fristadsreservatet. 🙂 Nu är det bestämt att tomten och husen ska säljas, vad jag har förstått. Har inte hittat något på nätet eller i tidningarna, men andra har sett och hört.

funny friday 040

En mycket trevlig och innehållsrik dag i Trosa.  I förgrunden Liselott Hagberg på stadsvandring .

På sörmlandsliberalernas  sommarmöte i Trosa lovade jag vår riksdagsledamot Liselott Hagberg (fp) att återkomma om platsen som skulle kunna bli ett kulturreservat  och  Eskilstunas Stolthet alla kategorier. Med gemensamma krafter kan vi ansöka om offentliga medel. Såg att Sverige har fått mest EU-stöd -110 miljoner!

Nagy Némedi skriver vidare att; ” Ett funktionshinder är inte en egenskap hos individen utan ett förhållande mellan individen och omgivningen. Genom bra planering måste vi se till ett funktionshinder inte ska behöva upplevas som ett handikapp”.

Promenadstråk för funktionshindrade i Halltorps hage, Öland.

Det får mig att  också tänka på de neuropsykiatriska funktionshindren som slår ut människor i ”utanförskapet”. Jag ser framför mig ett projekt där arbetslösa, socialbidragstagare och sjuka  kan göra en insats efter sin förmåga, för Eskilstuna som den Stolta Fristaden, genom att renovera och bygga om Fristadsreservatet. Némedi skriver vidare; ”Stadens offentliga platser är rum där vi kan bygga broar mellan privat liv och offentligt liv.”

Inom ramen för Tillväxtverkets satsning på socialt företagande ser jag goda möjligheter att kreativt kunna skapa en plats för möten och verksamhet. Ett multikulturellt centrum – en verklig fristad där all mångfald bejakas. Tolvstegsmodellen  för tillfrisknande från beroendesjukdomen är en religiöst och partipolitiskt obunden rörelse och det skulle vara ledstjärnan även för den mötesplats jag ser framför mig. 

funny friday 050

”Den 27 november 2008 fattade regeringen beslut om att ge Tillväxtverket i uppdrag att ”genomföra insatser för att öka kunskapen om de sociala företagens potential när det gäller rehabilitering och sysselsättning”. 

Uppdraget ska genomföras i samarbete med Arbetsförmedlingen, Socialstyrelsen och Försäkringskassan, redan etablerade sociala företag, företrädare för ideella organisationer samt Sveriges Kommuner och Landsting. Uppdraget omfattar att ta fram en gemensam handbok samt att öka den allmänna kunskapen om sociala företag bland myndigheter och i samhället.”

funny friday 043

SvD skriver om rivningsvågen som plötsligt drabbar K-märkta fastigheter i Stockholm. Detta får inte drabba hela Fristadsreservatet!

funny friday 045

lena alun

6 kommentarer leave one →
  1. 2009/05/25 1:37 e m

    Hur många k-märkta motorvägskorsningar och k-märkta byggnader från 1920-talet och senare har ni i Fritidsreservatet? Och vilka eventuella byggnadsverk som inte faller in under den tidigare beskrivningen är förfallna och svampangripna?

    Här tycker jag i huvudsak att rivningarna är befogade i nuläget, även om jag inte håller med om vissa rivningar och tycker att tidigare styrande borde ha förhindrat förfallet av ett av husen, men det är knappast nuvarande politikers fel. Det handlar i huvudsak om (uttalat) antiurbana byggnader centralt belägna i staden, dessutom. Att läka dessa sår i urbaniteten ser jag som betydligt viktigare än att bevara 80-åriga byggnader av kulturhistoriskt värde (från en kultur där man hatade staden)

  2. 2009/05/25 9:27 e m

    Hej Lena! Ser att du är mer aktiv i bloggandet än någonsin. Själv håller jag på att ta steget till politiska utspel i min. Jag behöver råd: Hur gör man för att få fetstilta länkar i mina inlägg, så som du har? Jag vill tex länka till svt eller till någon blogg eller hemsida etc. Det gör ju bloggen mera fyllig. Mer som Din!
    Kram. Må Guds ljus genomlysa dig även fortsättningsvis.

  3. lenaalun permalink*
    2009/05/25 10:32 e m

    Tack Theodor,

    Min blivande kompanjon och jag strövade omkring och tittade in genom fönster. Våra drömmar krossades minst sagt. Husen är verkligen förskräckligt förfallna.Svampangripna kanske är vad husen är?

    Jag har en kompis som är arkitekt,som också talade med statsbyggnadsnämnden eller liknande förra våren, som inom kort kommer att ge mig den vägledning jag behöver. Men jag förstår att husen kan behöva rivas. Tyvärr.

    • 2009/05/26 12:58 f m

      lenaalun: Jag pratade alltså bara om de K-märkta byggnaderna i Stockholm. Om Fristadsreservatet vet jag intet.

  4. lenaalun permalink*
    2009/05/25 10:36 e m

    Tack Älskade Anna!

    Vi får träffas så får vi se om jag kan lära dig på den blogg du har eller om du får byta till en wordpress blogg.

    Kram

    Lena

  5. lenaalun permalink*
    2009/05/26 9:21 f m

    Hej Theodor,

    Jag förstod att du är engagerad i Stockholm när jag tittade in på er fina webbplats. Jag har själv bott i Stockholm i femton år av mitt vuxna liv så Stockholm är mitt andra hem.

    Din respons på bloggen gav mig ett välbehövligt perspektiv. Så får vi se hur allt tar vägen med Fristadsreservatet. Det skulle kunna bli som ett Lasse i Parken vid Västerbron och Hornstull.

    Nu har dock ett annat populärt café precis etablerat sig i en närbelägen och fantastiskt blomstrande park så cafébehovet är säkerligen mättat därmed.

    En annan mötesplats för dem som inte har råd att fika på fint café skulle behövas. En fika för en tia som på kyrkkaffet skulle fylla en funktion för många i dessa kristider.

Kommentera

