Skip to content

Ja, men det är ju det grundläggande….

2009/05/22

Madonnas Confessions Tours allra mesta budskap är;

(Jag får gåshud varje gång  jag ser texten på skärmen under hennes scenframträdande på dvd:n)

For I was hungry and you gave me food

I was naked and you gave me clothing

I was  sick and you took care of me

And God replied:

Whatever you did for one of these least of my brothers….. you did it for me.

(Matt 25:35-40
    For I was an hungred, and ye gave me meat: I was thirsty, and ye gave me drink: I was a stranger, and ye took me in: [36] Naked, and ye clothed me: I was sick, and ye visited me: I was in prison, and ye came unto me. [37] Then shall the righteous answer him, saying, Lord, when saw we thee an hungred, and fed thee? or thirsty, and gave thee drink? [38] When saw we thee a stranger, and took thee in? or naked, and clothed thee? [39] Or when saw we thee sick, or in prison, and came unto thee? [40] And the King shall answer and say unto them, Verily I say unto you, Inasmuch as ye have done it unto one of the least of these my brethren, ye have done it unto me.)

 Jag gråter nästan varje gång jag ser denna sekvens med Live to tell.  Jag länkar även till Frozen , Power of goodbye och 4 minutes, vilken avslutas med frasen Save the world! Hon har varit en förebild i hela mitt vuxna liv. Hon är dessutom en stor evangelist! Jag ser henne som en kvinnlig lärjunge och apostel, faktiskt sen jag  läste kapitlet ”Det skall inte tas ifrån henne” i Jonas Gardells bok Om Jesus.  Inte undra på att ungdomarna har fattat galoppen; att Jesus är största förebilden. Hennes dvd är oustanding. Jag grät återigen när jag idag såg henne hänga på korset med törnekrona och matteusevangelietsbudskap matchas med nöden i Afrika. Lägg då till att vi är i hypnostillstånd när vi tv-tittar. Inte undra på att budskapet går in.

Läste på SvD.se att Kent Härstedt, som överlevde Estoniakatastrofen och blev riksdagsledamot för (S), befinner sig på en plats med svår nöd just nu. Han är på på det krigshärjade Sri Lanka och frågade landets utrikesminister varför lägren är så slutna.

– Han svarade att man är rädd att tamilska gerillasoldater ska slinka med transporterna ut ur lägren, säger Härstedt till TT. Riksdagsledamoten är en av de få som nu har fått tillstånd att bevittna situationen på plats.”

Är inte det ett fantastiskt exempel på att låta sig bli ett Guds redskap?

De mest religiösa kommunerna har en bättre integration nämligen, uppger Dagen. Ja, annars vore det skrutt. Det är liksom religionens syfte; att vara det som håller samman samhället d v s  solidaritet. Igår avslutades Debattsäsongen med Janne Josefsson.  Klart sevärt; http://svtplay.se/t/103450/debatt  Det som partiledardebatten inte tog upp i söndags; integrationen.

Själv har jag halkat in i Fängelsekyrkan och integrationsarbetet inom Pingstkyrkan.  Det är att hjälpa sina minsta bröder och systrar. Ikväll och inatt står en husvagn med frikyrkofolk ute på på vårt torg, Fristadstorget (vilket vackert namn – en fristad!), i centrum just i evangelisationens namn. Jag vill gärna delta, men  mitt största ansvar är att bli frisk. Jag är morgonmänniska och borde lägga mig kl 21.00.  Denna sysselsättning är tyvärr inte särskilt förenlig med min hälsa. Får se om Gud leder mig ut på stan eller i säng denna afton. 🙂

Sverige har så fått en egen evangelist;  Jonas Gardell. Det är en fröjd att få läsa hans välskrivna och knivskarpa tolkning av  Jesus. Docenten i Nya testementet vid Örebro teologiska högskola är riktigt hyfsat nöjd med Gardell. Det skulle aldrig ha kunnat låta bättre!!! Jonas Gardell har skrivit ett nytt evangelium.  🙂 Idag har han en tänkvärd artikel om gränser och internet, i Sydsvenskan.se.

Kulturchefen Gabriel Byström på Göteborgs-Posten skrev i sin recension av Om Jesus;

”På samma sätt som KG Hammar tidigare gjort tvingar Jonas Gardell sin omgivning att formulera egna argument, en egen hållning runt tillvarons stora frågor. Det är, oavsett egen övertygelse, en stor sak.”

 
lena alun

3 kommentarer leave one →
  1. magdalena permalink
    2009/05/27 9:41 e m

    Jo, Gardell har förvisso skrivit ett nytt evangelium – för evangeliet om den bibliske Jesus är det inte i alla fall. Maken till liberalteologisk smörja har man sällan läst.
    I media har hans idéer om att Jesus skulle ha varit en tandlös analfabet fått mycket uppmärksamhet. Huruvida Jesus var tandlös kan man bara spekulera om. Analfabet var han säkerligen inte. Det judiska samhället på biblisk tid skattade bildning mycket högt och det är snarare troligt att Jesus kunde grekiska och eventuellt en del latin förutom hebreiska och arameiska. Dessutom står det på flera ställen i evangelierna att Jesus läste i synagogan. Det hade inte gått om han varit analfabet, eller hur?
    Nej, Gardell är ingen vidare teolog, och att han fått en hedersdoktorstitel i Lund är bara löjligt.

  2. lenaalun permalink*
    2009/05/28 6:27 f m

    Hej magdalena!

    För mig tror jag att Gardells bok kommer att innebära en avgörande vändning i mitt liv. Jonas Gardell har studerat och forskat teologiskt i tolv år. Det var vid samma tidpunkt som min utbildning till präst råkade starta.

    Jag vet inte vad för slags teolog du är som kan uttala dig om Gardells teolgiska kvalitéer och med vilka glasögon du har tagit dig igenom hans bok.

    Den är fullkomligt lysande och jag ser idag goda utsikter att återerövra min kroppsliga hälsa tack vare hans grundliga analyser.
    Så att jag äntligen fattar hur vi människor kan läkas och helas. Och leva i gudsriket.

Trackbacks

  1. Mot ett rikt välsignat valår 2010 « lena alun

Kommentera

