Skip to content

Det var som katten

2009/05/17

Väckelsen pågår på Sergels torg, skriver Dagen. Det hade varit svårt att föreställa sig, när jag tog modet att bli kristen maj 1992. Jag hade inte fattat något om vad som pågick i kyrkan. Plötsligt förstod jag, efter att olika personer givit mig personlig undervisning, och blev frälst.

”- Jesuskyrkan ska vara en kyrka utan väggar och tak. En kyrka som inte ägs av något samfund, men där flera kyrkor och organisationer tillsammans når de förlorade i Stockholm, förklarade Roul Åkesson. Mötesdeltagarna kom från Filadelfiakyrkan, S:ta Klara, Citykyrkan, Vallakyrkan, Immanuelskyrkan, Arken i Kungsängen och Ungdom med Uppgift. Med sig från kvällen fick de uppmaningar att samtala med sina pastorer och församlingsledare om planerna för Plattan. ”

Det svåra är nog, vad jag förstått,  det skämmiga i att berätta för omgivningen att nu har jag blivit troende. På Jesus.   Att nu går jag till kyrkan på gudstjänster. Det avhåller folk från att ens gå in i kyrkobyggnaden. Vi behöver verkligen omformulera skeendet och processen att bli bekännande kristen till ett aktuellt språk som känns fräscht, relevant och kontextuellt just för vår tid i Sverige. Det har Olle Carlsson faktiskt redan gjort genom Kristendom för ateister. Jag har läst boken. Suverän!

Det politiskt hårda klimatet för många samhällsgrupper gör människor förberedda för befrielsen. Snart börjar partiledardebatten. Spännande, eller hur? Oppositionen drar ifrån igen. Ungdomarna har övergett alliansen.

lena alun

No comments yet

Kommentera

