Skip to content

Allt är politik

2009/05/14

Nähe,  Alex,  😉 detta är också politik.  Familjepolitik, miljöpolitik, trafikpolitik. All verksamhet som syftar till att, på grundval av någon helhetssyn eller ideologi, styra eller påverka utvecklingen i ett samhälle eller internationellt.

Därför är också religion i högsta grad politik, och kan inte strikt hållas isär. Däremot ska religionerna underkastas vetenskapen. Den  har visat sig kunna tåla en kritisk granskning. James Arthur Ray och Jonas Gardell är två lysande vetenskapsmän som har producerat storverk för andligheten på 2000-talet.

Precis som Anna Odells examensverk på Konstfack är konst, men också politik.  Hennes intention och ambition var politiska. Marcus Birro insåg att hennes konstprojket var konst när han fick veta att hon själv upplevt detta som trettonåring. Konst är nämligen att möta sina demoner.

Jag blev beklämd av att höra och se okunskapen om konstens värde från det politiskt professionella hållet igårkväll. Anna Odell och hennes lärare/professor Magnus Bärtås från Konstfack klarade sig galant i gårdagens debatt i Kvällsöppet med Ekdahl.

Efter att ha arbetat inom psykiatrin förstod jag att konsteleven Anna Odell mycket väl kunde ha något angeläget att säga sin samtid. Nu har det visat sig vara så. Hon försvaras nu av intresseföreningar för psykiskt sjuka.

Jag rekommenderar er att se kvällöppet på webben. Det var debatt när den är som bäst. Trots Miltonutredningar och Miltonpengar händer ingenting inom psykatrin. Anna Odells politiska aktivivism inom ramen för kontuttryck har satt fokus på psykiatrins problem.

Det senaste för mig är att jag inte får komma till onkologipsykiatrikern, som jag så väl skulle behöva. Tyvärr har hon inte möjligthet att ta emot fick jag veta via mail av min second opnion-onkolog. Hon hänvisar mig till onkologen och psykiatrin på Mälarsjukhuset. Min remiss dit har avvisats tre gånger.

Men jag är glad ändå! Jag har funnit en toppenkurator på Skiftinge vårdcentral. Han har aldrig misslyckats med någon patient, sa han. Han är från Irak och gjorde underverk med mig på vårt första samtal här i veckan. Med stöd och vägledning från honom ska det nog fixa sig till sig för mig. Jag ser det nu som en nåd att jag slapp behandlas inom psykiatrin, efter Anna Odells vittnesbörd. Och efter att sett en DVD jag fick i brevlådan, i egenskap av (f d) landstingsledamot denna mandatperiod; En dokumentärfilm – Psykiatri- Dödens industri presenterad av Citizens commission on human rights. Det är  Kommittén för Mänskliga Rättigheter (KMR) i Bandhagen som de senaste veckorna skickat ut material till vad jag förstår åtminstone alla landstingsledamöter.

TIDEN ÄR INNE FÖR DEBATT OM PSYKIATRIN!

Uppdatering; Just som detta blogginlägg var färdigskrivet ringde Aktuellts reporter igen. Socialstyrelsen har kommit med en ny rapport om vård på lika villkor. Vi talade en lång stund och ev skulle jag få koka kaffe till Aktuellts team… men hon återkom och sa att det är svårt för att läkare kan höra av sig och säga att så var det inte alls…. Men mina problem att få  den adekvata psykosociala behandling som bröstcancerpatienter ska ha enligt Socialstyrelsen kommer nog skymta fram i repotaget, som inte har med någon intervjuad person alls. Jag blev lättad över att slippa kablas ut över alla storbildstv´n i afton. Men titta kl 21.00!

DN Opinion skriver idag Lars-Erik Holm, generaldirektör, Socialstyrelsen, Ingrid Schmidt. projektledare för Hälso- och sjukvårdsrapport 2009, Socialstyrelsen och Henrik Moberg, utredare, Socialstyrelsen;

”Svensk hälso- och sjukvård står sig i flera avseenden ganska väl i jämförelse med andra länder. Samtidigt delar det svenska systemet en rad avgörande problem med många andra länders sjukvårdssystem – såväl låg- som höginkomstländer.

Det handlar om fragmenterade vårdprocesser som inte sätter patientens behov i centrum, det handlar om en alltför stark fokusering på behandlande i stället för förebyggande insatser och det handlar om oacceptabla skillnader i hälsa mellan olika grupper av medborgare. Dessa problem lyfts fram i WHO:s senaste världshälsorapport samtidigt som medlemsländerna uppmanas vidta lämpliga åtgärder för att hantera utmaningarna.”

Uppdatering 20090515; Ett otroligt välskrivet och välreflekterat blogginlägg hittade jag. Susanna Birgersson på Eskilstuna-Kurirens ledarsida imponerar med sin klarsyn i Signerat  ”Journalisten Anna Odell”. Hoppas nu övriga gammelmedia lyssnar på en ung modigt intellektuell kvinna som tar en ännu yngre modig och intellektuell kvinna i försvar.  Jag blev glad.  🙂 Det finns verkligen hopp.

Uppdatering 20090516; ”Istället är det bältessängen som Anna Odells verk handlar om för mig. När hon bestämt sig för hur hon visuellt ska gestalta den är jag övertygad om att ”Okänd, kvinna 2009-349701″ kommer att bli ett helt nytt verk.” Detta skriver kritikern Thomas Olsson i SVD ”Kluvna känslor”. Se omhändertagandet av Anna Odell och hennes syn på sin framtid.

lena alun

7 kommentarer leave one →
  1. ErikW permalink
    2009/05/14 2:32 e m

    Kommittén för Mänskliga Rättigheter (KMR) är en avläggare av Scientologrörelsen. Verkar inte vara en helt vettig organisation, de är bland annat motståndare till användandet av psykofarmaka.
    Mer info på
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommitt%C3%A9n_f%C3%B6r_m%C3%A4nskliga_r%C3%A4ttigheter
    http://www.fri-sverige.se/sida359.htm

  2. lenaalun permalink*
    2009/05/14 3:02 e m

    Hej Erik,

    Tack för informationen. Okej, då kommer fördomarna genast.

    Trots det har de något viktigt att säga i debatten. Det finns krafter som vill ”avslöja läkemedelsinsdustrin syften”. Psykiatrin har en parallell till cancervården. Det finns så mycket pengar tjäna på cancer och psykiska störningar. Som patient är det svårt att veta om man göder läkemedelsindustrin eller får läkemedel som verkligen gör en friskare.

  3. Markus permalink
    2009/05/14 9:15 e m

    Däremot ska religionerna underkastas vetenskapen: James Arthur Ray och Jonas Gardell – skojar du eller?

  4. 2009/05/14 10:01 e m

    Vård efter skattekraft! Kan det vara mer rättvist?

  5. lenaalun permalink*
    2009/05/15 7:43 f m

    Hej Markus,

    Är det en prästkrage som skymtar på fotot? Då vet du kanske att Jonas Gardell har doktorerat och läst teologi i tolv år? Att han har utnämts till hedersdoktor i Lunds domkyrka och att hans bok ligger etta (?) eller åtminstone oväntat (?) högt upp på försäljningslistan. Jag har länkat ”Jonas Gardell” till Gardells blogginlägg om detta.

    James Arthur Ray är prästsonen som har gjort revolt och intresserat sig och gått till botten med det mesta. Läs hans ”Harmonisk rikedom”. Du kommer att berikas. 🙂 Han påstår sig inte vara någon upplyst mästare, och därför tar jag honom med en nypa salt. Men broygget mellan kristendomens salt och dagens nyandlighet är ganska klockren.

    Boken är vad jag behövde för en nystart och nytändning i en mycket svår livssituation. Nu läser jag Gardell. Vilket gediget arbete han har utfört!

  6. lenaalun permalink*
    2009/05/15 7:46 f m

    Hej Gubben!

    Lever vi en rättvis skapelse? Själv har jag funnit att solidariteten är livets mening. Det är dina tankgångar om rättvisa som är förhärskande just nu och vi vår se med spänning på hur nästa valrörelse ska gestalta sig.

  7. lenaalun permalink*
    2009/05/15 8:29 f m

    http://botd.wordpress.com/top-posts/?lang=sv

    Plats 8 på dagens heta blogginlägg. 🙂 🙂

Kommentera

