Skip to content

EMU eller ej?

2009/05/12

Barnen och jag landade på Rhodos på självaste Påskdagen i den grekisk-ortodoxa kyrkan. En vecka efter att vi hade firat påsk hemma. Affärerna var stängda även på måndagen. Allt som fanns att tillgå var hotellets ”supermarket”.

Jag blev helt förtvivlad. Allt var minst dubbelt så dyrt som hemma. Så hade det inte varit 8 år tidigare. Som gammal bankman och valutahandlare drog jag slutsatsen att den svenska kronan verkligen måste ha blivit en riktig skräpvaluta. Skulle vi kunna äta oss mätta på semestern? Jag förberedde oss på svältkost och billig hemlagad mat i pentryt.

När vi väl kom till en riktig stor mataffär som grekerna själva handlar i visade det sig att det mesta var billigare eller i samma prisklass som hemma. Glass och mjölk var dock betydligt dyrare i Grekland. Grönsaker, frukt,  jordgubbar! chark och ost var billigt.

Vid poolen träffade jag strax nog en grekisk kvinna med politiskt intresse. Hon berättade att allt har blivit minst dubbelt så dyrt sedan EMU´n, medan lönenivån är densamma.  En normallön var ca 8000 SEK/ mån  brutto! Hade det varit folkomröstning om EMU hade det grekiska folket röstat nej, hävdade kvinnan. Folket känner sig lurade och överkörda.

Min vän Michalis menade att Grekland skulle kunna ha sådan välfärd, med tanke på turismen och annat men att politisk korruption  och inkompetens gör att folk har det fattigt och t ex ett eftersatt och ouppbyggt vägnät och avsaknad av sjukförsäkringssystem.

Idag behandlar Susanna Birgersson EMU-frågan i  Eskilstuna-Kuriren Signerat. Jag tycker kort och gott att det är konstigt att frågan är så svår att tala om. Varför begriper vi inte vad det skulle innebära? Det verkar ligga hundar begravna.Varför är det så svårt att fatta ett beslut efter väl övervägda för- och nackdelar? Så svårt ska det väl inte kunna vara? Vi kan ju se vad som har hänt med länder som har anslutit sig och dra lärdom därav.

Uppdatering 20090519; Jag är bönhörd! Erik Ullenhag har gjort en insats på DN Opinion och klargör förhållanden i min förvirring kring EMU. Det är jättebra att fp kliver fram och driver opinion. Jag förstår inte sådant här gnäll. Hur ska vi som väljare kunna hitta rätt parti att rösta på om alla koalisationspartier ska vara eniga. Vilken missuppfattning? Nej, låt den politiska debatten få vara dynamisk och levande. Vi måste höja vår politiska frekvens nu.  Leva i mångfalden är den enda vägen fram. Annars har vi väl ingen demokrati? Vi har rätt att kräva att varje parti tar ställning i frågan och redovisar sin ståndpunkt. Dimridåerna förlorar m och s på!

lena alun

No comments yet

Kommentera

