Skip to content

Heja Jonas Gardell!

2009/05/11

Jag är så glad över boken Jonas Gardell har skrivit, även om jag ännu inte har hunnit läsa så många sidor i den. Den har kommit helt rätt i tiden och kommer att ge kyrkan en mycket välbehövlig ledning. Det är vad jag tror. Dessutom har han redan blivit hedersdoktor!

Men det finns gedigna vetenskapliga arbeten om Jesus som kommer till helt andra slutsatser. Vetenskapen har verkligen sina begränsningar. ”Tro inte på vad någon säger” har verkligen relevans när vi talar om Jesus.

En sak är dock säker. Vi är alla sammanlänkade till en kropp – Kristus bor i oss alla- och vi är andliga varelser i fysiska kroppar. Om Jesus var analfabet eller mycket lärd spelar väl egentligen ingen roll? Han är den mest inspirerande människan som levt på jorden och har verkligen fått en ny renässans på senare tid. Vi ser ändå bara början. Väckelsen är igång!

Barack Obama hade aldrig blivit så Stor om han inte tagit sin lärdom från den kristna kulturskatten. Han har nu också bevisat att han är den nya Människosonen. Det var det Jesus kallade sig och det var den man väntade på inom judendomen. Jesus gjorde aldrig anspråk på att vara gudomlig. Han stod i förbindelse och lät sig ledas av Fadern/Gud.

Hur gudomlig Jesus var är väl inte det viktigaste? Han har visat oss hur livet ska levas och vad som ger det mål och mening. Allt detta har Barack Obama omsatt väldigt skickligt i praktiken.

Därför blir jag otroligt oroad när jag läser om min forne rektor på Teologiska Högskolan, Lennart Molins, kamp för att få föra en dialog med statsministern. Fredrik Reinfleldt erkänner inte Sveriges Kristna Råds demokratiska rättighet att komma till tals. Vi har tidigare hört Vanja-Lundby- Wedin och Sture Nordh beklaga att de inte får föra en dialog med statsministern. Vad ska man säga? Reinfeldts inställning är att religion och politik ska hållas isär. Det hävdar jag är en total missuppfattning. Gamla testamentet är en politisk skrift. Det andliga engagemanget för ett bättre samhälle kan kanaliseras i olika former. I Sverige har ateismen i decennier varit det politiskt korrekta. Det finns anledning att ändra på det. Det betyder inte att religiös fundamentalism ska göra ett intåg i svensk politik. Sverige är i stort behov av nya visioner.  Den kristna visionen som Barack Obama lever bör få ett svenskt uttryck. Ju förr desto bättre.

 Uppdatering 20090527: Idag uppmanas Fredrik Reinfeldt  på ledarsidan i Dagen att lyssna på den kristna rösten. Härligt att tidningen Dagen sätter ned foten. Halleluja! Det är hög tid att kristna protesterar ljudligt. När vi dessutom har lagar mot diskriminering av religiösa grupper ska det väl inte vara så svårt?!  😉

lena alun

2 kommentarer leave one →
  1. Sjukt permalink
    2009/05/11 7:30 e m

    Att du tycker att man behöver tomten Jesus för att få igång ”det andliga engagemanget” i Sverige så har du helt fel.

    Du talar vackert om Kristendomen, men du glömmer att det är DIN åsikt om kristendomen. Kollar man på vad kristendomen är byggd på, är det helt åt helvete. Jag säger som du, vi behöver en vision, en ny riktning och det är INTE Obamas kristna vision som är det rätta. På den planen, med lite tänk, ligger Sverige och Reinfeldt milsväg bort (på en bättre riktning) än Obama kristendomen.

    Förklara då för mig, varför ska vi ta till tro baserat på gamla förlegade skrifter för att få andlighet? Vad menar du med ”Den kristna visionen som Barack Obama lever bör få ett svenskt uttryck.”? Är det missionerande du förespråkar? Om ja, så ber jag dig att dra åt helvete, om inte, hur tänker du då?

  2. lenaalun permalink*
    2009/05/11 8:58 e m

    Hu, vilken debattton du har, Sjukt!

    Nästan lika ruggigt som det jag hittade på en annan bra blogg;
    http://jimmyjansson.wordpress.com/2009/05/10/har-du-17-minuter-att-avvara/

    Det är denna riktning som jag tycker är en katastrof för Sverige och därför önskar jag en ledare med Obamas kvalitéer.

    Jag är inte ute efter något traditionellt och historiskt missionerande utan föreställer mig något nytt som passar oss just nu i den tid vi befinner oss i.

    Här i Eskilstuna är något väldigt spännande i startgroparna. En husvagn ställs upp på Fristadstorget och finns till hands för folk på fredagnätterna. Det är frikyrkorna som intensifierar nattarbetet ute på stan. Det har förekommit ganska länge, men med en husvagn utökas ju möjligheterna till evangelisation.

Kommentera

