Skip to content

Back in Sweden

2009/05/04

Försöker landa hemmavid och ta reda på smutstvätt och post. Ann-Sofie Wågström önskade mig och barnen en tip-top-semester. Det blev det! :-)  Trots att barnens resväska var ute på vift till Teneriffa och Athen så var den ju ändå i receptionen kvällen efter ankomsten. Tur att det var inte min! Då hade humöret förstås varit sämre.

Som familj kan också andra, valda nära relationer med andliga förbindelser räknas. De känslomässiga relationer som lyfts till högre nivåer av utbyte och ömsesidig förståelse. Barnen och jag lärde känna en familj som vi nog kanske inte har sett för sista gången. De arbetade i en närbelägen Supermarket i Ialyssos.

rhodos-2009-michalis-899

rhodos-2009-michalis-896George är pappa till butiksinnehavaren Rosa, nedan, och hans dagliga närvaro i affären spred en lugn atmosfär. Jag ska få lösa en teologisk uppgift åt honom; han vill ha hjälp med att översätta en kristen fras i den grekisk-ortodoxa kyrkan från biblisk grekiska. Jag löste min mammas religiösa grubblerier och tycker det ska bli kul att få användning för mina kunskaper i bibelexegetik. rhodos-2009-michalis-926

rhodos-2009-michalis-938

Michalis arbetar i sin gudmor Rosas ”supermarket”. Det blev många turer dit. Här sa vi adjö innan taxin till flygplatsen. Han sa att han älskade mina barn redan första dejten. ”Could it be better than this,  Michalis asked? Nej, de lyckligaste stunderna bjuder barnen på. Det har också jag upptäckt.  Hans gudmor tilltalade mig från allra första början med ”My Love”. Tänk vad vänliga ord kan betyda. Vi är för dåliga på det i Sverige. Deras affär var en kyrka! Michalis tilltalade  kunder med  ”my friend”.rhodos-2009-michalis-897

Plötsligt händer det! Kärleken vi drömt om finner oss. Detta är min Riddare på Vita Hästen. Gåvorna han skänkt mig borde nu ha motat bort min cancer. Han var i alla fall en present från Universum i en form av välgörande vitamininjektioner. Det var kärlek vid första ögonkastet.rhodos-2009-michalis-516

Vad han såg hos mig?  ” -Your eyes and your mind”,  Michalis said.

Ja, det är därför jag bloggar. Jag inbillar mig att min kreativa förmåga kan utgöra gåvor för känslomässigt utbyte med andra. Förvånansvärt många hittar till min blogg. 🙂rhodos-2009-michalis-499 Till och med Sepide från Göteborg som arbetar på Club Greece hade läst min blogg. Hon kände igen mitt namn!  Jag begriper att vara mycket tacksam för den demokratiska rättigheten. Demokratin som har sitt ursprung i Grekland. Rhodos kändes som paradiset denna gång, och jag förstår varför jag satsade på lägenhetsveckor/time share på Rhodos för 19 år sedan. Jag var på väg redan för två år sedan men min onkolog sa ifrån; jag fick inte skjuta på strålningsbehandlingarna.  Rhodos är min plats i solen. En vän väntade mig där. Men jag hade inte  varit mogen att möta honom förrän just i år. 🙂rhodos-2009-michalis-904

Soluppgång över Rhodos från min balkong.

lena alun

6 kommentarer leave one →
  1. PeO_W permalink
    2009/05/04 3:38 e m

    Välkommen hem.

    Fint att du haft en lyckad tripp till en av historiens korsvägar. Du missade dock en lyckad första maj i Eskilstuna men det kommer ju fler🙂

    Syns !

  2. lenaalun permalink*
    2009/05/04 3:49 e m

    Tack så mycket.

    Ja, jag läste Jimmy Janssons blogg. Det känns bra!
    Missade också Jesusmanifestationen i lördags. Man kan inte få allt. Missade fina vädret hemma också.

    Men jag har fått så mycket annat.

    Ja, vi ses!

  3. Ann-Sofie Wågström permalink
    2009/05/04 5:12 e m

    Hej Lena!
    Jag kände ju på mig att di skulle få det tip-top! Välkomna hem till Älsklingstuna igen!

    Kram
    Ann-Sofie

  4. 2009/05/04 6:07 e m

    Hej Lena.

    Vilken fantastisk resa du har haft. Kul att du hittade en vän på Rhodos. Skall bli roligt att träffas snart och få höra mera om dina äventyr. Välkommen hem!

    Kram Margit

  5. lenaalun permalink*
    2009/05/04 8:05 e m

    Hej Ann-Sofie,

    Aha, du känner på dig sånt?! Det var verkligen en big surprise för mig.
    Även om olika tecken på något annalkande fanns. Dagarna innan resan sammanfördes jag med en svensk kvinna som bildat familj med en turk. Anade vinken att jag skulle förhålla mig öppen på Rhodos.

    Kram,

    Lena

  6. lenaalun permalink*
    2009/05/04 8:10 e m

    Tack Margit, jag saknade dig och du fanns ofta i mina tankar. Ska skriva ett blogginlägg till dig nu.

    Kram

    Lena

Kommentera

