Skip to content

Carl Johan

2009/04/06

Timmen efter vår sons födelse upplevde både  jag och barnafadern att förlossningsalen uppfylldes av hans speciella andliga utstrålning, som särskilt tar sig  uttryck i hans vackra, sköna händer.

Jag har vetat att honom har jag fått som en gåva av Gud, för att lära mig nära relationer. Han knyter väldigt lätt an till andra människor, och många har noterat hur mysig han är. Hans namn var vi oense om så länge han bodde i sin enrummare i min livmoder. David, sa jag och pappan insisterade Oscar. Aldrig i livet! 

När fadern istället skrev Carl Johan på vår kalender/whiteboard på väggen fick det stå ”osuddat”.  När han låg på min mage var han en solklar Carl Johan. Carl betyder Fri Man och Johan betyder Gud har förbarmat sig eller Nådegåva. Han har en väldigt stark jagkänsla, som jag försöker kopiera.

Min lilla Calle sa igår till mig vid läggdags; ”Vi är samma människa, för vi har samma liv.” Jag blev helt häpen över vidsomen som kom över hans läppar.

Jag tänker givetvis direkt på Jesus; att vi alla är en och samma kropp och får del av ett och samma bröd.

När jag läser Eskilstuna-Kurirens ledare idag vidrörs insikten och erfarenheten.  Ledarartikeln ”Samhället är var och en” betonar samhällsansvaret för våldsamma pojkar, (och numera genom ”jämställdheten” även flickor). Tar vi inte vår uppgift att bemöta ungdomar med respekt och höga förväntningar när vi pekar på alternativa sätt att lösa konflikter gör vi de kriminellas urskuldanden om att ”samhället svek först” sann.

Jag har jobbat hårt med att vägleda Calle, 6 år, att använda ord i stället för slag. Igår anser jag mig  ha fått en belöning.  Jag firar en seger som moder idag. 🙂 Han ser mig och sig själv som samma människa och samma liv. Han har  utvecklats till en emaptisk människa. Jag  har Thomas di Levas ord; ”Du är mitt mål”, i åtanke. En strävan att bryta sig loss ur sin egna isolering och uppleva att vi är ett. En Enda Gud, säger de religiösa traditionerna.

lena alun

Kommentera

