Skip to content

Sophia

2009/04/01

När barnmorskan under ett ultraljud talade om att barnet vi väntade var en flicka, var vi ense och på det klara med att det var Sophia hon skulle heta. 

Sophia som betyder visheten. Jesus anses vara en profet i traditionen att samla folket under den Barmhärtiga Sophia. Israel är det utvalda folket i vilket Gud är närvarande genom den feminina personifieringen av Gudomlig Visdom. Jesus förstods som ett bud och en profet för Sophia. Jesus kallades inte Sophia utan fick maskulina kristologiska titlar som herre och  frälsare.

Att bli mor till Sophia är en av mitt livs absoluta höjdpunkter. Lyckan, kärleken och stoltheten över henne var väldig synlig. En djupsinnig grekisk servitör upplyste mig om det på semesterresan till Rhodos, då Sophia var 6 månader. Att bli mor var ett genombrott för mig. Vänta inte för länge med moderskapet. Livet som kvinna får sin rätta dimension först då, menar jag. Men karriärlivet fick jag vinka adjö till. Men det var jag; som har en medfödd skörhet. Min ljuvliga Sophia har en tuffhet, ett oberoende och integritet som jag trodde var en omöjlighet för ett nyfött spädbarn att äga. Vi är verkligen färdiga individer när vi föds, och tillbaka  till den individualiteten går vi genom livet.

Min farmor hette Sofia Alun och Sophias farmor hette Elsa Sofia. På vår bröllopsfest dansade vi till denna –  Sophia Dansar Gogo. Jag önskar min dotter ett jämställt liv. Dans- och scenglädjen har hon gemensamt med fyrbarnsmamman från Kumla som överger familjen på lördagarna  och söndagarna för att åka med orkestern. Dansbandslåten ger uttryck för mannens dröm om kvinnan. Sofia sköter man, barn och hem samt gör succé med sin dans. Hon är kvinnan som gör alla män yra och lystna.

Så undrar man varför svenska kvinnor är så ”sjukskrivna”. Det är ingen liten beställning att utföra.

lena alun

Kommentera

