Skip to content

Med goda vänners hjälp

2009/03/31

Jag vill och behöver så innerligt väl vara med på temakvällen om sexualitet efter bröstcancerbehandlingen. Det är ett osynliggjort vårdbehov. Män tillfrågas ”alltid ”hur de har med sexlivet när de får prostatacancer. Kvinnor får ”aldrig” frågan. Det tydligen inte så viktigt huruvida kvinnor går miste  om den viktigaste livskraften eller ej.

På torsdag skjutsar Margit Urtegård  mig till Nyköping och följer med mig på föreläsningen. Tack snälla! Jag får så mycket stöd från alla håll nu. 🙂 🙂

Jag hoppas att informationen ska räta ut frågetecken och förklara vad som händer med kropp och själ eft er cancerbehandlingarna. Ännu en avgörande pusselbit för en bättre psykosocial hälsa,  känner jag, att jag kommer att få på torsdag.

Uppdatering 20090402; Träffade ett dussintal kvinnor i Kurageklubben igår kväll. Det är kvinnor som har eller har haft cancer.  Vi äter eller fikar på Café Tingsgården  från halvsex på onsdagar jämna veckor. De hade mycket riktig aldrig fått frågan av någon läkare hur den sexuella hälsan hade påverkats av cancerbehandlingarna. Spontant antog de att de är för gamla för att antas ha något sexliv. Att bröstcancer kryper ner i åldrarna tvingar fram en utveckling på området. Jag ska föra noggranna anteckningar i kväll.

lena alun

3 kommentarer leave one →
  1. 2009/03/31 10:22 e m

    Hej Lena.

    Den största glädje man kan ha eller få det är att få göra någon annan glad. Tack för att du låter mig få vara dig nära och tack för allt stöd du har gett mig sedan vi träffades. Det är i nöden man prövar sina vänner, det är sant. Att låta någon ge ( att ta emot)är större än att ge. Glad i dig.

    Kram Margit

  2. 2009/03/31 11:07 e m

    Hej Lena.

    Har lagt en sång till dig på min blogg.

    Kram
    Margit

  3. lenaalun permalink*
    2009/04/01 8:35 f m

    Tack Margit!

    Det är dina smärtsamma erfarenheter som har format dig till en Kristi tjänare.

    Ja, ta emot har varit svårt för mig. Har nyligen läst en bok om anknytings- och bindningsbeetenden av Bowlby – ”En trygg bas”.

    Går det snett med ankytningen till modern deaktiveras förmågan att ta emot bl a.

    På Rädda Barnens årsmöte lärde vi oss att barnmorskor ser vilka barn som får problem med t ex kriminalitet eller ångest-depressiv personlighet.

    Genom åren har jag hört; ”Du tar inte emot.”

    Jag lärde mig i mitten på mars. 🙂

    Kramar

    Lena

Kommentera

