Skip to content

Stackars lilla Annika

2009/03/12

Min tidigare högsta chef Annika Falkengren, vd för SEB, har fått stark kritik från både Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin i Aktuellts nyhetssändning idag kl 18.00, för sin löneförhöjning.

Även om hämnden känns lite ljuv, för att banken nu hamnar i blåsväder, jag fick nämligen gå med avgångsvederlag under helt oacceptabla metoder, hade detta att Wallenbergbankens vd tillrättavisas så skarpt i tv av våra högsta politiska makthavare inte hänt om hon vore av hankön. Det finns nämligen män som har fått ännu mer påökt i år. 

Det tycks mig som att det politiskt korrekta med en kvinnlig vd nu har gjort SEB sårbart för negativ uppmärksamhet från media. Jag ser samma sak ske med det socialdemokratiska partiet genom medieattackerna på Mona Sahlin. 😦  När ska Sverige tolerera kvinnors makt och rikedom? 

Annika Falkengren är extremt kompetent och har rankats högt upp på listor av olika slag. Mycket, mycket begåvad och supertrevlig. Jag var så nöjd när hon tillträdde. Tyvärr föll jag helt i onåd hos min närmaste chef. Historier fabricerades och jag frestades av ett generöst avgångsvederlag. Tyvärr. En arbetsplats och en lön hade underlättat betydligt i mitt läge. Det var på SEB jag brände ut mig under nittiotalets bankkris. Kunderna skulle fostras till självbetjäning med få kassor…  Ja, det är bittert. Speciellt när Reinfeldt & co är så ogina med att låta sjuka få återhämta sig i lugn och ro och mig lugnt få ta del av den sjukförsäkring jag och barnens far har arbetat in.  Anders Borg som också haft SEB som tidigare arbetsgivare. Rätt hade iofs varit att skicka notan för mig till till SEB!

Av allt elände jag har drabbats av anser min psykoterapeut att bankens behandling av mig är det värsta jag har råkat ut för i mitt liv. Ja, det kändes faktiskt också som det. Apropå radikal ärlighet, vilket personalassistenten menade var viktigt.

Det är onekligen läkande att få blogga av sig detta trauma, och nyhetsinslaget i Aktuellt kl 21.oo var inte nådigt alls. Ja, hämnden kan faktiskt vara ljuv. Det känner jag.

lena alun

2 kommentarer leave one →
  1. 2009/03/12 10:31 e m

    Hej Lena.

    Det är väl ofta så att de högsta cheferna aldrig riktigt får veta vad som egentligen försiggår på ”golvet” och gör de det så tar de i alla fall inte ställning, annat än att vara nästan brottsligt lojala med sina mellanchefer?

    Kram Margit

  2. lenaalun permalink*
    2009/03/12 10:48 e m

    Hej Margit,

    Nej, Annika Falkengren visste/vet ingenting.

    Däremot kontaktade jag henne när jag samtidigt hade kompetensutvecklat mig genom att läsa genus inom företagsekonomin och erbjöd mig att hjälpa till med jämställdhetsplaner etc. Hon behövde ingen hjälp. Inget möte om jämställdhet hade någonsin hållits på kontoret jag arbetade på.

    Kram

    Lena

Kommentera

