Hoppa till innehåll

Livet är fullt av roliga överraskningar

2009/02/12

När man vill tillfriskna från cancer är alla goda råd dyra. En metod är att skratta sig frisk. De finns dem som har tittat på humoristiska filmer hela dagarna och lyckats sätta fart på läkande processer. Själv har jag förbluffande dåligt med komedier,  farser och humorprogram bland mina videoband och dvdfilmer. Nu spelar jag då in Mia och Klara, som jag tittar på och skrattar loss till. För övrigt tar jag också varje chans att skratta ordentligt utan att hålla igen när något är komiskt.

Igår fann jag anledning att registrera mig på Bloggportalen, och började därför botanisera där. Döm om min förvåning när jag skulle leta reda på mig i kategorin Feminism. Titta och Se! Eskilstuna-Kurirens ledarblogg har placerats på sjunde plats bland proffsbloggar i feminism. Lever vi i Undrens Tid? Bland in alles 932 bloggande feminister stoltserar Eskilstuna-Kuriren med 712 besök den senaste veckan. För att hamna på listan bland de 50 favoritbloggarna får de dock lägga på några kol. Eller ger ni detta feministiskt godkänt

Ska vi köra en tävling, Margit, Ann-Sofie och PeO? 🙂 Det ska inte vara någon match eftersom denna ligger på plats 39. 😉 Se där, ännu ett gott skratt…

Dagens ord ur Ljuspunkter;

”Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart. Livet är en resa – inte ett mål. Njut av resan!”

Idag ska jag resa till Uppsala för att inspireras med Hopp, på Liberala Kvinnor i Uppsala´s årsmöte, och möta Liberala Kvinnor/feminister från hela Mälardalsregionen. Jag ska njuta!

lena alun

33 kommentarer leave one →
  1. Patrik permalink
    2009/02/13 7:47 e m

    Hacka inte på ledarbloggen Lena.
    Då kanske du får onda ögat från ? 🙂

    Mvh Patrik

  2. Lena´s vän :-) permalink
    2009/02/13 7:52 e m

    Hur gick det på mötet ?
    Var min favorit där ?
    Jag menar förutom du då. Favorit alltså.

  3. lenaalun permalink*
    2009/02/13 8:41 e m

    Det var inte så många som prioriterade att ta ledigt och åka långt på en torsdag. Men vi som var där var samspelta, entusiastiska eldsjälar med tre gemensamma projekt att arbeta vidare kring. Det var kvinnor med samma tankebanor som jag har haft i två år. Det är magiskt hur livet är beskaffat. Att vi nu har strålat samman och bildat Liberala Kvinnor Nätverk MellanSverige. Halleluja 🙂

    Nej, hon bara uppmuntrar och tycker det är toppen att vi går ihop. Vi hoppas hon kommer till Flens bibliotek då vi Liberala Kvinnor Sörmland har årsmöte och bjuder in Nätverk mellansverige den 21 mars. Välkommen, då!

  4. lenaalun permalink*
    2009/02/13 10:00 e m

    Tycker nog att jag är inom ramen för konstruktiv kritik. Ibland är humor, om än elak, s k skoj, det bästa förhållningssättet.

    Det var som ett aprilskämt att finna EK´s ledarblogg på sjunde plats bland proffsbloggar om feminism. Ingen annan dagstidning fanns med. Så klart. Folket har journalistik utifrån feministiskt perspektiv. Men har de en blogg?

    Varför E-K´sledarblogg har valt kategorin (du har tre val) feminism är onekligen lite gåtfullt. Var det Ida Thulins val? Jag var ofta och hackade på henne i form av webkommentare för att hon inte var feministisk nog….

    Att bli feminist är ett uppvaknande. Man ser mer och mer av den patriarkala maktordningen, orättvisorna och förtrycket. Det finns en befrielsekamp att genomgå innan man blir feminist.

    Varför tror du att Birgitta Ohlsson inte är jämställdhetsminister eller partiledare?

    Riktigt komiskt är det att Ledarbloggen på E-K varudeklarerar sig som feminsitisk. 😀

  5. PeO_W permalink
    2009/02/13 10:38 e m

    Hej Lena.

    Feminismen brukar kidnappas av människor som vill framstå som goda, vargar i fårakläder….. Där har du nog förklaringen.

    PeO 😉

  6. lenaalun permalink*
    2009/02/13 10:48 e m

    Jo, Peo, även Göran Persson var feminist. Men jag vet att Alex defintivt inte har velat , åtminstone, kalla sig feminist eller ens förespråka feminismen.

    Är man feminist ger man sig inte på kvinnor på det sättet som ledarsidan förföljer Mona Sahlin.

    Jag vet inte alls hur stort motstånd Mona Sahlin har inom partiet, men det är sorgligt att vi inte kan acceptera en kvinnlig ledare i Sverige. Mona Sahlin är en värdig ledare, och jag sörjer att hon måste utstå så mycket patriarkalt motstånd.

  7. PeO_W permalink
    2009/02/13 11:10 e m

    Gubbar, gamla och unga av olika kön finns det överallt…

  8. lenaalun permalink*
    2009/02/13 11:12 e m

    Acceptera var ordet.

  9. Patrik permalink
    2009/02/14 10:45 f m

    Hej Lena !

    Att som du säger ”förfölja Mona Sahlin” har väl inget med
    antifeminism att göra. Det är rent politiskt motstånd.
    Jag gillar inte liberala ledarskribenter men deras första
    uppdrag är ju att kritisera socialdemokratin.
    Då ingår det att nedgöra partiledaren.

    Tycker bara debatten blir tramsig när man efter man
    börjar kalla sig feminist, typ PeO.
    Låt kvinnorna äga det epitetet.

    Vi män får fortsätta äga begreppet mansgrisar. 🙂

    Mvh Patrik

  10. lenaalun permalink*
    2009/02/14 11:04 f m

    Tokstolle, klart män ska bli feminister, men inte bara med med läpparnas bekännelse utan det ska då märkas. Som Claes Borgström och Peter Eriksson och PeO.

    När partilledare nedgörs blir jag alltid sorgsen. Det är ett oskick vi ska lämna bakom oss. Det är härskartekniker. Det är därför vi har fått förkasta dina kommentarer periodvis. 😦

  11. Patrik permalink
    2009/02/14 11:11 f m

    Är det inte en form av härskarteknik att som PeO försöka nedgöra Susanna Birgersson då ?

    Hennes kritik av Banverket är ju helt rätt.
    Se på de ungdomar som tagit livet av sig här i Eskilstuna.
    Kunde klart ha förhindrats av Banverket om de bara velat.

  12. Patrik permalink
    2009/02/14 11:27 f m

    Hej Lena !

    Är det inte ni i Liberala Kvinnor som tar in män
    som medlemmar ?
    Är det feminismens mål att alla skall vara kvinnor,
    vare sig vi föds till män eller inte ?

    Fattar du inte att många män kallar sig feminister
    bara för att det är politiskt korrekt ?
    Dessutom blir man poppis bland kvinnorna.

    Du gillar ju mig, trots att jag är en mansgris. 🙂

  13. lenaalun permalink*
    2009/02/14 11:49 f m

    Olyckliga människor som väljer att ta sitt liv blir inte hjälpta av Banverket. Kanske mannen i Flen blev ”hemtagen”. Så skulle somliga kunna tolka det.

    PeOs mer eller mindre konstnärliga uttryck är profetens språkbruk. Så uttryckte sig de gammaltestamentliga profeterna och Johannes i Uppenbarelsen. För att inte tala om Martin Luther! Hans språkbruk var bra mycket värre och han var en modig revolutionär. Det är kreativt skapande.

    Jag reagerade faktiskt också på Susanna Birgerssons blogg om olyckan i Flen. Den var lite PMS, faktiskt. Då har PeO all rätt att belysa frågan från sin horisont.

    Man ska fråga sig vad kommentaren leder till? Många här i regionen är otroligt trötta på ledarredaktionen. Sedan 2005, när jag började att åter engagera mig politiskt, har jag hört politiker ha problem med ledarkommentarerna. De bör defintivt kunna diskuteras fritt och öppet. De är vår tids predikstolar och har en oerhörd makt över skeendena.

  14. lenaalun permalink*
    2009/02/14 12:11 e m

    Jo, det finns plats för dig. Du blir Kung i din gamla hemstad. 😉

    Feminismens mål är lika rättigheter och skyldigheter för män och kvinnor.

    Eftersom du har vuxit upp med kvinnor är du mer feminsitisk än du anar. Det är mest sådana män jag har träffat. Som haft frånvarande fäder i olika variationer. Det mangrisiga i dig är skapat från det kulturella grupptrycket. Ni är rädda för vad exempelvis de manliga arbetskamraterna skulle säga om ni odlade femininet. Den konstruerade mansrollen och maskuliniteten är problemet. Inte de söta pojkar ni föddes som.

    Jag har ju en egen. Nyss svor och kastade han iväg ett par jeans jag försökte få på honom. Det var ett hjärta broderat i linningen och storasysters urvuxna. Var lär han sig sådant förakt för det kvinnliga???
    Inte av mig och Systern iaf. Oss älskar han nog minst lika mycket som sin pappa.

    Det här föraktet för det feminina har accelererat okontollerat sen han började i skolan. Trist. Men jag kan och VILL inte stoppa och bromsa hans frigörelse från mig. Men det känns. Hans första månader innan testosteronpåslaget kom i fjärde och sjätte måndaden var han precis som vilken kvinna som helst. Sådana har ni varit allihopa 🙂 Och sådana blir ni igen på ålderns höst.

    Såg du Bert Karlsson i TV imorse?
    ”Livet är mer än potensen”, sa han. Efter att ha haft prostatacancer och tarmcancer oxå? är han en nu en hälso- och kostguru. Viagra får han inte utskrivet som subventionerat läkemedel. Det kunde prostatacancerdrabbade män gott få.

  15. Patrik permalink
    2009/02/14 12:50 e m

    Peo är absolut ingen profet, även om han själv
    gärna vill tro det.

    Om inte staten och dess myndigheter har ett ansvar
    för oss medborgare, vem har det då ?
    Enligt Peo´s resonenmang om individens ansvar så
    kan vi lägga ner arbetsförmedling och a-kassa.
    Det måste väl ochså vara individens ansvar att inte
    bli sjuk och arbetslös.

    Dåligt försvar av Peo från dig Lena att Bigersson´s
    kommentar var lite PMS. Dåligt sagt av en feminist.

    Ni feminister bråkar tom med varandra om vem
    som bäst kan och får kalla sig feminist.

    //Patrik

  16. lenaalun permalink*
    2009/02/14 1:04 e m

    Läs PeO´s kommentar 7 ovan; gubbar i olika åldrar av olika kön finns överallt.

    För att komma någonstans i karriären får man lära sig strukturerna och överleva i dem. Sabuni är inte ens feminist och är vår jämställdhetsminister. Så ska en slipsten dras.

    Är man som Margit och mig är det svårare. Dessvärre kan jag inte annat. Det är den modellen jag fick att leva genom.

    PeO är profet. Du med Patrik. 😉

    Jag har en kommentar som väntar på moderering/godkännande på PeO´s blogg. Den ger svar på dina synpunker.

    Nu blir långpromenad ute i Friska Luften och sedan tolvstegsmöte och sen tjejmiddag.

  17. Patrik permalink
    2009/02/14 2:36 e m

    Ja, om jag är profet, då är även Peo dettta.

    Sabuni är smart, hon har insett att man inte tjänar
    något på att ständigt föra krig mot män.
    Bättre att bete sig som en man resonerar hon. 🙂

    //Patrik

  18. Ann-Sofie Wågström permalink
    2009/02/14 6:43 e m

    Hej Lena!
    Jag antar utmaningen helt enkelt.

    Kram
    Ann-Sofie

  19. Ann-Sofie Wågström permalink
    2009/02/14 6:46 e m

    Jag vill också passa på och skicka en hälsning till allas vår Patrik.

    Du verkar ju ha synpunkter på allt och inget varför drar du inte igång en egen blogg?

    Jag lovar att jag ska kommentera (nästan) allt du skriver i så fall.

    Ann-Sofie

  20. PeO_W permalink
    2009/02/14 6:48 e m

    Vill bara påpeka att jag anser att sjukfösäkring med mera är statens ansvar, att inte krypa under en avspärning är ditt eget.

    Värdera sitt eget liv gentemot en tågavgång är allas rätt men inte banverkets ansvar.

    Att Patrik påstår att jag ser mig som en profet torde vara en av de grövsta förolämpningar jag fått slängd i ansiktet, antingen är Patrik inte läskunning eller också har han inte läst min text som kommenterade Lenas försök att sätta mig på pidestal.

    Att någon som har så mycket tid att lägga ner på andras bloggar och tydligen så mycket fantasi att vad som helst kan poppa upp ur hans tangentbord inte ”har tid” att ha en egen blogg är bara nys. Patrik är feg och vågar inte sticka ut med egna texter och åsikter anser jag.

  21. lenaalun permalink*
    2009/02/14 10:18 e m

    ”Det där lät som en pseudomänniska”, replikerade Mattias med en blogg Annan Utsikt han tyvärr stängt ner. Det var faktiskt träffande. Eftersom jag känner Patrik ganska så väl, så stämmer inte det i verkligheten. Men det är så han har valt att framstå. Det är kanske så retstickor vill ha det.

    Att blogga kan vara ett konstnärskap man lägger ned sin själ i.

    Jag lägger ingen negativ värdering i PMS. Det är girlpower som vi kan använda oss av i de strider vi väljer. Eftersom jag själv är en klimakteriehäxa
    är PMS ganska oskyldigt i jämförelse. 🙂

  22. Patrik permalink
    2009/02/14 10:33 e m

    Hej Peo !

    Om det är den grövsta förolämpning du fått
    så har du inte varit med om mycket.

    Du får tycka illa om mig några veckor så får
    vår käre ledarskribent lite lugn på sin kammare. 🙂

    //Patrik

  23. lenaalun permalink*
    2009/02/14 10:39 e m

    Hej PeO och Ann-Sofie,

    Jag kollade på Bloggportalen, och ni har inte kategorin feminism. Då kan jag inte få upp er på listan. Jag lade upp Margit som favorit. Om ni också gör det kanske hon hamnar bland favoritbloggarna. 🙂 Plats 46 hade hon i en annan rankning; länkade inlägg.

  24. Patrik permalink
    2009/02/14 10:49 e m

    Tack Lena min ängel för ditt försvar av min helighet.

    Som du ser så går onskan att locka fram även ur Peo.
    Han kanske är mänsklig i alla fall ?

  25. lenaalun permalink*
    2009/02/14 10:59 e m

    Nu förstår jag inte något , Patrik. Hur många cider/öl har du druckit? 😉
    Har jag försvarat din helighet? Du menar att vi alla är heliga, såvida vi inte förfaller till pseudomänniskor? Det var osedvanligt religiöst sagt av en ateist i så fall. När fan blir gammal blir han religiös, säger vi ju. 🙂

    Jag vet inte hur du och Rune Nyberg ser PeO. Han är synnerligen mänsklig. Helig vrede är något mycket positivt.

    natti natti

  26. Patrik permalink
    2009/02/14 11:07 e m

    Har du inget 12-stegsprogram för denna vrede.

    Jag kan inte se något positivt i att han blev så
    förnärmad av min kommentar.
    Det var ju ändå du Lena som kallade honom profet.

    Jag tror ju på det jag läser. 🙂

  27. lenaalun permalink*
    2009/02/14 11:39 e m

    Patrik, där dribblade du bort sanningen (=Kristus eller andra begrepp på Sanningen/Medvetenhet). Du är inte ensam om att göra så. Min uppfattning att det är sånt som upptänder profeters heliga vrede. PeO är liksom du ateist, och religiös tro (ateismen räknas som en tro i religionssociologin eftersom den är ett tydligt ställningstagande för en ”icke-tro på gud”) är känsligt. Inte kan man då vara profet, tänker ni. Men det är jag som envist kallar honom det. Jag ser även din skyddsling Voronov, i sina ljusa stunder, som en profet. Det har jag berömt honom för. Det är helt och hållet min teologiska avdelning. Peo själv tillhör filosoferna.

    Kristna och muslimer kan bli väldigt förnärmade i trosfrågor. Säger bara rondellhund och samkönade äktenskap. Detsamma händer tydligen om du hävdar att ateisten PeO ser sig som en profet. 😉

    Det är min tolkning som teolog. Hur PeO ser på sin uppgift i sekulära termer vet jag inte. Men du finner ledtrådar i hans svar under ”Patetisk ledarskribent”;

    ”Påstås jag vara storsint ? Det beror nog på vem du frågar. Om du läser min blogg finner du fler än Voronov som missbrukar sin position och får kritik för det, jag verkar både på lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Du är inte den enda som anser mig orättvis men som jag tidigare sagt, det är fritt fram att läsa, fritt fram att kommentera och jag har fritt fram att tycka om den som anser sig ha rätt att styra bilden av all offentlig verksamhet i regionen.”

  28. Patrik permalink
    2009/02/15 12:32 e m

    Hej Ann-Sofie !

    Tänker inte starta en egen blogg.
    Har inte lika stort ego som ni andra att visa
    hur duktig jag är.
    Är så nöjd med att bara hoppa in i debatten
    när jag själv känner för det.

    Anledningen till att jag hoppade på tåget som
    Rune Nyberg startade var att de personliga
    påhoppen mot ledarskribenten som både du,
    Peo och framförallt Margit håller på med bara
    till slut blir löjliga. Allt han skriver är skit enligt er.
    Så jävla dålig är han inte som ledarskribent.

    Ni är ju duktiga skribenter alla tre men när man
    på Peo´s blogg läser att Voronov är dåligt utbildad
    och inkvoterad till sitt uppdrag(Margits kommentar),
    då har ni gått för långt.

    Trevlig Söndag på Er.

    //Patrik

  29. lenaalun permalink*
    2009/02/15 2:11 e m

    Patrik,

    Är lite fascinerad över att du försvarar Alex sådant. Där har du ju på något sätt vänt kappan. Har inte följt vindarna så att jag har koll på hur det gick till.

    Alex är begåvad, briljant och profetisk. Men ibland behöver han verkligen tillrättavisas. Jag minns särskilt när Kristina Eriksson, eller någon av hennes försvarare, fick in ett inpass om det pubertala hos ledarredaktionen, som då bestod av Ida Thulin och Alex Voronov.
    Det kan man ju som ”gammal” hålla med om. Det är klart att vi ska få kritisera ledarredaktionen i ett demokratiskt politiskt landskap. Tänk dig själv att du kommenterades på ledarplats. Då skulle du nog skaffat den där egna bloggen.

  30. Patrik permalink
    2009/02/15 2:28 e m

    Du verkar inte läsa vad jag skriver Lena.
    Jag har inget intresse av att försvara ledarskribenten.

    Jag ifrågasätter bara de tre musketörernas kamp
    mot honom som ibland är lite olustig.

    //Patrik

  31. lenaalun permalink*
    2009/02/15 6:04 e m

    Jaha. Du ser inte att Du själv har bekämpat Margit, PeO, Ann-Sofie och mig på samma sätt?

    Att Alex Voronov har drivit en ledarsidans politiska kamp mot olika personer. Det som heter att ledarsidan ska vara tuff. Jag reagerar alltid starkt på maktmissbruk, härskarteknik, psykiska trakasserier och mobbing.

    Du som är en sanningsägande skytt borde inte ha problem med om andra sjunger ut sina sanningar?

    Det är roligt att du har blivit så ömmande och känslig och just också mot Alex Voronov. Obehagliga sanningar är alltid olustigt. Jag tycker dock att härskarteknikerna mot Mona Sahlin är värre. Det heter t ex att Sahlins utspel är märkligt, egendomligt och skadar vårt land politiskt (om du klickar på länken detta. Den härskartekniken kallas skam- och skuldbelägging. Det är psykiska trakasserier. Jag ser väldigt gärna en kvinnlig statsminister med Mona Sahlins kvalitéer och kompetens i nästa val. Jag lider varje gång media nedgör henne.

    Kampen mot Ann Landerholm var extrem, och hon mår väl inte så bra vad jag har hört.
    Men så är det tyvärr att vara stark och kraftfull kvinna. (Minns nu att det var det som väckte ditt intresse för mig. 🙂 ) Vi börjar bli många skördeoffer i den klubben. Många kvinnliga politiker har hoppat av denna mandatperiod.

  32. Patrik permalink
    2009/02/15 8:34 e m

    Blir jobbigt om alla ska ha en egen syn på sanningen.

    Vad är då sant ?

  33. lenaalun permalink*
    2009/02/16 12:32 e m

    Vi är, var och en, en tolkningsmaskin baserad på hur vår identitet har formerat sig. En individ är aldrig objektiv när hon uttalar sig utifrån egna tankar och känslor.

    Frågar du en kristen blir du hänvisad till Jesus Kristus och Gudsriket, himlen inom oss, det eviga livet och Jesu ord;

    Jag är Vägen, Sanningen och Livet.

    I relation till gudsriket mäter jag vad som är sant.

    Alexander Bard, som har fått fotfäste i folkpartiet är nihilist. Nihilismen innebär ett förnekande av värden och normer.

    Detta är inte lätt ens för mig. 😉

Lämna ett svar till lenaalun Avbryt svar