Skip to content

Rasism, sexism och annan maktkonstituering

2009/02/09

En seriös diskussion om rasismen i det svenska samhället har uppkommit och det var sannerligen på tiden. Ledaren i E-K  refererar till akademiska kunskaper; ”- Det finns en nedvärderande syn på alla dem som poliser återkommande ingriper mot. Den socialpsykologiska förklaringen är att det är lättare att göra livet svårt för dem som man har en nedvärderande syn mot. Därför tror jag att risken för nedvärderande attityder är hela tiden inbyggd i polisarbetet.”

Ledarkommentaren avslutas med; ”Det bästa sättet att bekämpa dessa unkna subkulturer är, som synes, att dra fram dem i ljuset. Det är då som politiker och polisledningar reagerar och agerar. ”

Jag välkomnar det mångkulturella värderingsarbetet som nu ska intensifieras . När polisen ändå håller på kan de  ta med kvinnorna också. Det vore  bra om kvinnor i större utsträckning började finna det meningsfullt att polisanmäla våldsbrott på dem själva. Det skulle nämligen gynna kvinnors hälsa och karriärmöjligheter. Problemet är väl då att polisen (och även andra samhällsinstitiutioner) följaktligen drar sig för att göra livet svårt för männen. Därför offras kvinnor och polisutredningarna läggs ned i ”brist på bevis”. I det mål jag nyligen vittnade i hade polisutredningen lagts ned med polismannens motivering; ” man vet väl hur kvinnor umgängessaboterar”.

Blir det väl en rättegång frias ofta männen. Jag var åhörare vid en bekants rättegång, och vi kunde höra hur han hotade henne till livet i ett inspelat telefonsamtal. Att hon sedan dess varit rädd för honom förlöjligades hon för i rättsalen. Trots att hon dessutom hade blivit  misshandlad av honom (barnafadern till hennes två barn), vilket också fanns bildbevis från polisen och läkarintyg. Dessutom vittnade barnen i videoinspelade förhör med polisen om övergrepp. Han blev friad från allt. Hur tror ni hon mår?

Sådana kvinnofientliga attityder behöver också vädras ut. Om män straffades för kvinnofridskränkningar skulle beteendena minska. Kvinnors hälsa och produktivitet skulle öka. 🙂 Därför var det också för väl att 21-åringen som hotade S:tEskils skola får ett kännbart straff. Hot är fruktansvärt traumatiserande att leva med.

Respekten för alla människors lika värde är hälsobefrämjande. Jag instämmer helt i tankegångarna företagsläkaren Tord Stjernberger beskriver i Dagens Debatt i E-K. ”Arbetslinjen ger människovärde”.  Problemet är att rehabiliteringskedjan inte är vad den låter. I synnerhet som det är så svårt för en vanlig människa att få hjälp av en psykiater. Den psykiska ohälsan uppmärksammas inte. 

Intressant var att se och höra Ann Heberlein berätta om sin psykiska sjukdom i Agenda.  Hennes syfte var att sätta fokus på hur illa psykiatrin fungerar. Polisresurser fick användas för att hämta henne i hemmet enligt Lagen om psykiatrisk tvångsvård.

lena alun

6 kommentarer leave one →
  1. Patrik permalink
    2009/02/10 5:08 e m

    Hej Lena !

    Din hetsjakt mot män fortsätter ser jag. 🙂

    Du skriver att polisutredningar läggs ner i brist på bevis.
    Jaha säger jag då. Vad föreslår du ?
    Att vi åtalar utan bevis för att sedan fria den åtalade
    i rättegången.

    Umgås man mycket med utsatta kvinnor så förstår
    jag att man känner för dem och även litar till att
    allt de säger är sant men i ett rättssamhälle är
    det polis och åklagare som avgör vad som kan bli åtalbart.

    Ibland frias skyldiga men du vet att även oskyldiga dömts
    för avskyvärda brott och friats med stora skadestånd
    från staten som resultat.

    Mvh Patrik

  2. lenaalun permalink*
    2009/02/10 6:50 e m

    Kvinnokampen fortgår till sista andetaget. Jag är född sådan. Jag var livrädd för okända män och pojkar under en tid som liten.

    Jag tror att med annan kompetens kan man bättre säkra och samla bevis. Dessutom går det att tolka t ex videoinspelade förhör bättre.
    Det kan blir mer uppenbart när man tar hänsyn till barns kroppspråk och reaktioner. Dessutom måste man ha kunskap om barns utveckling och en smula fantasi och kreativitet för att förstå varför barn säger det de säger. Barn är inte som vuxna. Men i tingsrätten måste de vara lika sakliga och strukturerade som en vuxen. Det är omöjligt.

    Jag föreslår genuskunskaper samt psykiatrisk och psykologisk kompetens. En vilja och ambition att bryta den patriarkala könsmaktsordningen. Insikt om de samhällsekonomiska vinsterna med att värna barn och kvinnors psykiska hälsa.

  3. Patrik permalink
    2009/02/10 7:57 e m

    Tror inte du får den samlade advokatkåren med dig.
    Flera uppmärksammade fall där rätten trott på barnet
    utan att tekniska bevis funnits har sedan upphävts
    när den dömde begärt resning.

    //Patrik

  4. lenaalun permalink*
    2009/02/10 8:44 e m

    Regelbundet kan vi i TV se ”oskyldiga” män och deras kamp. Senast i går i Advokaterna. Då och då hos Robban Aschberg. Aldrig någonsin har jag sett mammors förtvivlade kamp att skydda sina barn från forsatta övergrepp. Det är bannlyst av någon anledning i tv, tidningar och radio. En gång skulle ett radioprogram sändas, men det stoppades visst.

  5. Patrik permalink
    2009/02/10 10:03 e m

    Vad menar du med ”oskyldiga” ?
    Du litar inte på rättsstaten Sverige ?

  6. lenaalun permalink*
    2009/02/11 10:11 f m

    Nej, Patrik, jag litar inte på rättstaten, eftersom jag har gått sida vid sida med utsatta kvinnor och barn. Sedan jag läste Catrine och rättvisan (om styckmördade da Costa) av Hanna Olsson i högskolekursen ”Makt, våld och livsvillkor” har jag lite på fötterna när jag säger det. Du får gärna låna boken. Det skulle glädja mig om du bar på dessa kunskaper och insikter som boken ger. Du kunde göra något gott av dem.

    Min väninna sedan tonåren, med karltycke och av Dig kallad ”Mums”, lyckades vinna en tre år lång, seg kamp mot den Anklagade som är en jurist. Hovrätten, sakkunig hos toppolititiker fanns då på meritlistan. Nu är den säkert? ännu mer imponerande.
    Hans bröder är också advokater. Men hon vann! Orkar man och har tur att få rätt domare, (en som är erkänt god och moralisk mot kvinnor och barn) kan man vinna. Så en gnutta kan man lita på rättstaten. Men jag skulle säga att man kan lita på Gud. Gud finner utvägar. Sanningen segrar till slut. Med tiden krackelerar lögner. Det var nog en avgörande öppning för henne.

Kommentera

