Skip to content

Njutningen av att vara vid liv

2009/02/04

Vart tog den vägen? Ingenting är viktigare för mig än att återfinna den naturliga glädjen. Dessutom behöver jag föra tillbaka min sexåriga son till den. Han är på tok för besatt av leksaker han önskar sig och väntar på.

Jag läser just nu  Harmonisk rikedom av James Arthur Ray.  Bibelns Matt 19:24 omtolkar han klokt till att det inte är omöjligt för den rika att komma in i guds rike. Det är bara lättare att låta bli. Det är lätt att bli förälskad i saker och pengar. När vi fokuserar på materiella saker övertygas vi snart att vår glädje bor någonstans utanför oss i saker. Då menar Ray att vi förlorar den enkla njutningen av att vara vid liv. Jämför skillnaden mellan en glad tvååring som leker med en träsked och en tonåring som sitter i ett rum fullt av tv-spel och materiell lyx och är fullständigt uttråkad.

Sedan blir vi deprimerade och kroniskt sjuka,  som jag. Jag har igår fått bekräftat av min läkare att jag har metastaser och därmed får jag leva med kronisk bröstcancer. Nu är mobiliseringen av förbön och helande igång och jag har bestämt mig för att jag ska leva länge i alla fall. Målet är att metastaserna ska avstanna i växt och allra helst försvinna från röntgenskärmarna.

Jag visste innan att jag var rökt på arbetsmarknaden och har därför sedan två år levt med drömmen att kunna starta ett eget företag.  På SvD Brännpunkt betonar moderata riksdagsledamöter att kvinnor behövs som företagare.

Maj Wechselman gör nu en film om finanskrisen. Eftersom den ultimata absurditeten har upprepat sig sedan 1719. Hon vill förklara finanskrisen och visa baksidan av kapitalismens förträfflighet. Hon menar att systemet gör oss omoraliska och mindre värdiga. Det bevisar också tärningspelet med Lys och Jessica.  I mänsklighetens historia har vi haft kapitalism bara några århundraden. Filmen är ett debattinlägg om att unga kinesiskor sliter ut ryggen i fabriker, för att vi ska kunna shoppa billigt, vilket vi rycker på axlarna åt. Förhoppningsvis åstadkommer filmen en diskussion om mäns och kvinnors skillnader i synsätt på ekonomi, menar Wechselmann i SvD Näringsliv 3 feb s. 20. 

Margit Urtegård har på sin blogg en debatt kring ekonomi, moral och individers blomstrande med avstamp i Nina Björks Essän  i DN.

Debatten är viktig, angelägen och brådskar. Vi har objektifierat varandra. Vare sig vi är sjuka, flyktingar, gamla, funktionshindrade, invandrare, religiösa, kvinnor eller män. Sjuka, arbetslösa och gamla har offrats för konsumismen denna mandatperiod. ”Att vänstern låter som om finanskrisen vore guds sätt att markera mot marknadsekonomin är inte så konstigt, det passar deras agenda”, skrev Sanna Rayman på SvD´s ledarsida. Ganska intressant att marxismen får representera guds röst. 🙂

Pastorsonen James Arthur Ray manar oss till att inte tro på lögnen att man kan utvecklas andligt, vara frisk och stark, känslomässigt stabil, skarp i intellektet och ha harmoniska relationer utan några pengar. Gandhi sa:  ”Det finns människor i världen som är så hungriga att Gud inte kan uppenbara sig för dem annat än i form av bröd.”

När det handlar om pengar har alla samma religion.    Voltaire

 

lena alun

                                                                                                            

6 kommentarer leave one →
  1. 2009/02/04 2:12 e m

    Hej Lena.

    Bra och gripande artikel.

    Det gör mig ont att få veta att du har fått tillbaka cancern. Ge inte upp, du har så mycket att ge andra. Jag hoppas du orkar att komma hit i morgon på middag, så Emil och jag får ta hand om dig. Sköt om dig min vän, jag är glad i dig. Du är med i min kvällsbön.

    Kramar från Margit

  2. lenaalun permalink*
    2009/02/04 4:12 e m

    Hej Margit,

    Tack för värmande och rörande ord.
    Jag har Karin här nu som lägger ned sin själ för att åstadkomma ett mirakel. Nu ska jag få lägga mig på min massagebänk och få Helande Kraft. Jag fick även igår och i lördags. 🙂

    Kram

    Lena

  3. Ann-Sofie Wågström permalink
    2009/02/04 6:15 e m

    Hej Lena!
    Tänker på dig och hoppas på det bästa.
    Kämpa på!

    Kram
    Ann-Sofie

  4. lenaalun permalink*
    2009/02/04 8:24 e m

    Tack, Ann-Sofie :-), allas hoppfulla tankar är viktiga nu. De bär mig igenom en kritisk fas. Har träffat kvinnorna i Kurageklubben just ikväll. Det finns exempel som förbluffar. Berättelserna ikväll tydliggjorde hur viktig den egna tron och viljan är. Jag fick ökad kampglöd. Förutom att Karins behandling gjorde mig sprudlande. Henne hade jag behövt för tre år sen. Det är guld att hon kom in i mitt liv förra året. Tron försätter berg, heter det. Hon är övertygad om att Tankens kraft är det viktigaste nu. Jag känner mig som en lindansare. Ska inte tvivla.

    Kram

    Lena

  5. PeO_W permalink
    2009/02/04 9:53 e m

    Förbön är jag som bekant inte kunnig i men positivt tänkande har jag blivit desto bättre på. Jag tvivlar inte på att tilltron till dig själv och inre glädje med hjälp av läkarvetenskapen skall se till att du lever gott länge.

    Sköt om dig, var glad och sörj inte förlusterna utan gläd dig åt att du kämpar. Kom ihåg vad vi sagt om vilka som vinner….

    PeO

Trackbacks

  1. Proportioner. « PeoWagstrom’s Weblog

Kommentera

