Skip to content

Feminister med utlandsengagemang

2009/01/30

Jag är tacksam över att SvD´s Sanna Rayman uppmärksammar det fasansfulla våldet mot kvinnor.  Våldtäkter mot kvinnor är alldeles för svagt ord. Det är massförstörelse med kvinnor som stridsmedel.

Jag som denna vecka har fördjupat och förfasat mig över kvinnosynen i Bibelns Gamla Testamentet, inser att det har blivit värre.

Tråkigt bara att Rayman  osynliggör Liberala Kvinnor.  Hon skriver; ”Det som saknas är möjligen de svenska feministerna, som ganska ofta brister i sitt utlandssengagemang.”

Det var inte rättvist mot Birgitta Ohlsson m fl. Inte heller mot missionärer som Elisabeth Rambrandt.  Att vara kristen innebär i praktiken att vara feminist.  Alla missionärer som till kvinnor förmedlar befrielse/frälsning  och en återupprättad tro på sitt eget värde bedriver ett jämställdhetsarbete.

Liberala kvinnor Sörmland har ett förslag till ett Afarprojekt. Vi planerar stöd till tjejgrupper i vilka några starka afarkvinnor har utbildats för att kunna informera mammor till nyfödda flickor.  Om mammorna låter bli omskära sina döttrar får familjen 300:- i månaden.  I tjejgrupperna utbildas kvinnorna om det stora hälsoproblemet med könsstympning, HIV och i demokrati, jämställdhet och egetföretagande.  LkS- medlemmarna Johan Munte och Ulla- Karin Skoghag är engagerade i detta Afarprojekt.

Veronica Svärd: Rayman ser inte internationell feminism

lena alun

8 kommentarer leave one →
  1. Patrik permalink
    2009/01/31 10:45 f m

    Vilken tur att du och norskan synliggör Liberala Kvinnor då ?

    Hela livet handlar inte om en kamp mellan man och kvinna.
    Det finns mycket som är viktigare.

    Hoppas du mår bra Lena.

    Mvh P.

  2. lenaalun permalink*
    2009/02/01 10:08 f m

    Har du funnit försoningen nu med din Quinna? 😉

    Ja, just nu kämpar jag för att finna läkningen. Man har funnit en misstänkt metastas på ett revben. Så jag har ett par jobbiga månader av ovisshet , men hopp framför mig innan det kan uteslutas. Jag har tänkt förbluffa läkarkåren med en tillbakabildning. Be för mig, är du snäll. 🙂

    Kampen mellan man och kvinna har jag vunnit. Jag är Fri!

    Första Moseboken 1:21-24:

    ”Då försänkte Herren Gud mannen i dvala, och när han sov tog Gud ett av hans revben och fyllde igen hålet med kött. Av revbenet som han tagit från mannen byggde Herren gud en kvinna och förde fram henne till mannen. Då sade mannen: ”Den här gången är det ben av mina ben, kött av mitt kött. kvinna skall hon heta, av man är hon tagen.”

    Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, och de blir ett.”

    Intressant att meditera över. ”Jahvisten” som har skrivit de vackra myterna fullspäckade med visdom, i Första Moseboken/Genesis, är en författare värd all beundran.

    mvh

    Lena

  3. Patrik permalink
    2009/02/01 12:05 e m

    Som du vet så ber inte ateister.
    Lovar dock tänka på dig och din kamp för livet. 🙂

    Nej måste svaret bli på din fråga.

    Vad är det för kamp mellan man/kvinna du vunnit ?

    Mvh P.

  4. 2009/02/01 1:40 e m

    Jo, du har rätt, det är lite kortfattat och inte minst besvärligt att tala om ”feminister” som någon enhetlig grupp, liksom det inte går att tex säga ”bloggosfären tycker”. Och visst finns det engagemang, Birgitta Ohlsson är väl kanske praktexemplet bland feministiska politiker med tydligt utlandsengagemang.

    Men, det finns fler feminister än hon i riksdagen. Och utanför den. Poängen var, och visst jag ska villigt erkänna att jag spetsade till den för att retas lite det är ju ändå mitt jobb att driva debatt, att de här frågorna drivs och uppmärksammas med långt mindre emfas och upprördhet än med vilka känslor man till exempel vevar mot vårdnadsbidraget och andra förhållandevis mindre brännande kvinnofrågor – en prioritering som jag har svårt att förstå.

    MVH

    Sanna Rayman

  5. lenaalun permalink*
    2009/02/01 4:01 e m

    Hej Patrik,

    Du kanske skulle vilja, för gammal god vänskaps skull, prova att be för min skull. Prova också att be för din lilla kärnfamilj och se om du kan få syn på några positiva resultat. Jag lovar att du kommer att bli överraskad. Annars går det bra att reklamera. 😉

    Kampen en kvinna har att utvinna är den sexistiska. I vilken mannen ser sig som överordnad och dominerande. När jag träffade barnens far trodde jag att jag var en emanciperad feminist. Trodde inte någon karl kunde sätta sig på mig. Men att skaffa barn visade sig vara den Stora Kvinnofällan. Vilket inte minst Maria Sveland med sin bok Bitterfittan vittnar om. Så jag har fått göra om allt från grunden. Nu, så, väntar jag på en sant feminisitisk man. Annars går det bra att leva ensam. 🙂
    En man kan nämligen lära sig att tygla sitt makt- och kontrollbehov. Det här med härskarteknikerna, du vet. 🙂 Sådana relationer har jag inte längre. Det är att vinna i den sexistiska kampen. Utsatt blir man hela tiden. Men man lär sig att parera och ”skaka av sig vattnet som en gås”.

    mvh

    Lena

  6. lenaalun permalink*
    2009/02/01 4:21 e m

    Hej Sanna Rayman,

    Tycker nog att det är media som väljer att lägga fokus på vårdnadsbidraget. T ex SvD´s förstasida i fredags. Långt mindre kvinnor än förväntat har nappat på vårdnadsbidraget. Det som har gjort det är värda respekt, eftersom det är en liberal reform. Själv hade jag valt förlängd föräldraledighet med dessa tretusen, om de hade funnits för fem år sen. Det hade räckt för oss leva på, som komplement till exmakens hyfsade lön. Tycker att vårdnadsbidraget tenderar att bli pseudodebatten som gör att vi slipper diskutera mer brännande jämställdhetsproblem.

    Hoppas att du vill hålla utkik efter oss Liberala Kvinnor framöver. Den 12 februari träffas vi, från några länsförbund runt Mälaren, i Uppsala på deras årsmöte. Tillsammans blir vi nämligen mer slagkraftiga. Bl a abort, sexköp och mer kvinnor i EU är några av våra framträdande officiella programpunkter.

    Nu är ju också Feministiskt Initiativ på gång igen.

    Hoppas att SvD´s ledarsida vill ge oss feminister lite positiv uppmärksamhet. Allt är inte fel. 🙂 Detta riktar jag inte mot just dig.

    mvh

    lena alun

  7. Patrik permalink
    2009/02/01 5:31 e m

    Klart att inte feminismen utvecklas i detta land när
    du Lena skriver; ”jag hade valt förlängd föräldraledighet
    med dessa tre tusen”. Det naturliga för en femininst hade
    varit att låta mannen stanna hemma så att du själv kunde
    göra karriär. 🙂

    Mvh Patrik

  8. lenaalun permalink*
    2009/02/01 6:02 e m

    Jo, det är naturligtvis uppåt väggarna, att uttrycka sig så. Men det är sant. När jag väl fick mina hett efterlängtade barn vid 34 och 36 år, ville jag själv avgöra när jag ville och var redo för arbetslivet igen. Ett år ytterligare så att sonen hade varit förskolemogen och mina graviditets- och förlossningshormoner någorlunda hunnit återgå till det normala kunde kanske ha förhindrat det hormoniella kaos som jag tror orsakade min bröstcancer. Jag ville inte börja arbeta. Var inte redo. Därför misslyckades både bank-och prästkarriären. Man är inte poppis som småbarnsmamma kan jag intyga. Hormonerna gör oss nämligen fokuserade på barnet. Tur det. Tänk om bloggande och romanser skulle kunna stjäla uppmärksamhet från barnen när de är små!

    Den kunskap jag har sökt visar på ett hormon som kroppen har slutat bilda hos dem som drabbas av bröstcancer. Teorin stämmer i alla fall på mig.

    Att så många kvinnor får bröstcancer i samband med barnafödande
    borde man forska ordentligt kring. I mjölkgångarna uppstår den. Det är allvarligt att trettioåringarna nu ökar bland bröstcancerdrabbade.

    Jag har hormoniell östrogenbaserad bröstcancer. Tumörerna livnär sig på östrogenet. Alltså får jag antiöstrogen behandling. Inte kul!

Kommentera

