Skip to content

Kallad till ansvar för integrationen

2009/01/11

irakiska-hus-annandagen-019

Eva Magnusson och jag tog med oss våra barn för att umgås med irakier en lördageftermiddag.

Kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna – den stolta Fristaden, Hans Ekström, manade oss till ansvar för våldet i Skiftinge via tidningen Folket.  Dessutom är integrationen en profilfråga för folkpartiet. Klart att jag ville anta utmaningen.

Samma dag, 27 dec, bildades en ny förening som heter Irakiska huset (?) i Eskilstuna. De hade sin första träff med knytkalas bestående av mat som medlemmarna tagit med sig. Jag blev inbjuden av en vän från Pingstkyrkan i Eskilstuna som också är ordföranden i den nya irakiska föreningen. En av målsättningarna är att de inom sig tillsammans i någon mån ska kunna ”återerövra Irak” här i Sverige. Paul som har varit missionär  i Kina talade om att det är en helt legitim känsla och målsättning. Man blir patriotisk när man har lämnat sitt land. Dessutom är mötesträffarna till för att kunna lära känna svenskar. Av de femtiotal samlade hade endast tre varit hembjudna till svenskar. Dessa tre hade det gemensamt att de hade en mer svensk attityd. Det är  en fråga om hönan eller ägget.

irakiska-hus-annandagen-022

Fyra vuxna infödda svenskar med totalt fyra barn var vi som mötte irakierna och åt av den  jättegoda maten.

irakiska-hus-annandagen-041

irakiska-hus-annandagen-0541

irakiska-hus-annandagen-059

Paul och Kais är medlemmar i Pingstkyrkan i Eskilstuna och här berättar de om den möjlighet som finns att få hjälp med att öva svenska språket på måndagkvällar i Råbergstorp. Alla som vill är välkomna till samlingslokalen. Gymnasister får hjälp med skoluppgifter och andra kan behöva hjälp med att fylla i blanketter eller SFI-läxorna t ex.

 Jag trivdes mycket bra bland det irakiska folket, och kände mig väldigt glad över den praktiska upptäckten över den stora tillgång för Sverige dessa nya svenskar är. Jag har bara läst om det på högskolenivå och hört om det i den politiska debatten. Nu vet jag.  Jag måste inte åka till Thailand för att fylla på med känslomässig värme. Det finns i överflöd på Palatzet i Skiftinge Centrum på lördagar 12.00-16.00. Alla är vi välkomna.

irakiska-hus-annandagen-052

irakiska-hus-annandagen-048

Jag räknar med att min son inte blir islamofob eller rasist om han har vänner från irakiska familjer. På Djurgårdsskolan finns nämligen ytterst få invandrarbarn. Vi kommer att åka hit fler gånger.

Uppdatering 900129; Eva Magnusson hade möjligheten att få höra Alexandra Pascalidou tala i Årby igår. Hon talade om integration, demokrati och kulturkrockar. På lördag åker vi till Palatzet och umgås med de nya irakiska kamraterna.

lena alun

Kommentera

