Skip to content

Bloggandets välsignelse

2008/12/19

thailand-till-trosa-1287

Internet är som en helig flod. ”Här en källa rinner, säll den henne finner” Psalm 246, vers 4; ”Du Guds (synonymt med medvetande) kärleks källa, du skall evigt välla, evigt hälsosam,  skall din flod gå fram.”

Min bestämda uppfattning är att bloggande är radikal demokrati och radikal frihet. Att avarter tar sig uttryck är inte det minsta konstigt. Det ovanliga är kanske att de psykiska trakasserierna plötsligen exponeras och blir tydliga. Demokratin urvattnas  inte utan den utvecklas nu till sin fulla prakt.

Bo Rothstein skrev i Göteborgs-Posten:

”Man kan i ljuset av detta fråga vilka konsekvenser för demokratin som bloggandet leder till. Debatt- och insändarredaktörer har fram tills nu fungerat som en slags dörrvakter och följande etablerad pressetik förhindrat den förslumning av det offentliga samtalet som nu sker i bloggosfären. Nu är spärrarna borta och att titta in i denna sfär är som att öppna locket till en kloakbrunn.”

En mer balanserad syn på bloggosfären hade jag kunnat förvänta mig av en professor. Men jag är inte förvånad. Han har förvånat mig tidigare med sina synpunkter i genusfrågor.  När  s-föreningen i Strängnäs väljer att referera till honom, när formerna för demokratin debatteras, blir det åtminstone pinsamt.

Så ge dig själv en blogg i julkapp! Gratis är den. Det är en kreativ egenterapi som gör vår värld bättre. Internet är en global mötesplats där vårt medvetande höjs. Medvetenheten är den främsta härskaren över allt och alla. Att blogga ger glädje och gör nytta.  Detta är en välsignelse.

thailand-till-trosa-1282

På Åreskutan, 1,4 km ovan havet, ges livet nya perspektiv.

lena alun

6 kommentarer leave one →
  1. 2008/12/22 6:14 e m

    Lena,

    Jag hoppas att man inte ska tolka ovanstående länkning till min blogg som att denna enligt dig är ett exempel på en avart, utan att du istället syftar på det länkade blogginläggets innehåll… Jag väljer hur som helst tillsvidare att tolka det på det sistnämna sättet. 🙂

  2. lenaalun permalink*
    2008/12/22 6:34 e m

    Hej Fredrik,

    Självklart var det din nyanserade och sansade inställning till avarterna i bloggvärlden som jag syftade på och ville referera till. Slänga ut barnet med badvattnet ska man inte göra. 🙂
    Kul att vi har fått bloggkontakt nu. Jag har hört talas om att du har varit en av få bloggare i stan. Men nu har visst fler kommit igång, vad jag har läst i tidiningen.

  3. 2008/12/23 6:53 e m

    Du ska inte tro på allt du läser i tidningen 😉 Det finns många duktiga politiska bloggare här i stan, att man skriver mycket och ofta behöver inte betyda att det man skriver är bra!

    Tycker att du verkar ha ett intressant angreppssätt i dina blogginlägg, jag lovar att kika tillbaka hit framgent!

    God jul!

  4. lenaalun permalink*
    2008/12/23 7:27 e m

    Tack och God Jul, själv. Jag imponerades av dina julrim. Mycket träffsäkra.

  5. lenaalun permalink*
    2008/12/23 7:34 e m

    Bra, Fredrik. Men det var dystra nyheter för mig att Obama brister så i jämställdhetsmedvetande. Iofs har jag sett tendenserna, och är egentligen inte förvånad. Men nu minskade iallafall mina förväntningar på vad han kan uträtta rejält. Sanningen svider, när man får upp ögonen.

    Tack för att du tog upp saken. Nu blev jag imponerad igen. 🙂

Trackbacks

  1. En blankröstare bakom Ingers blogg « lena alun

Kommentera

