Skip to content

Feministiskt initiativ

2008/11/24

DN´s ledarsida 081123 har ett klipp från tidningen Fokus och recenserar kortfattat:

”Inför valet 2006 utsattes vi för alla härskartekniker man kan tänka sig. Vi utmålades som manshatare och tokiga, bittra kärringar.”

”Feministiskt initiativs talesman Gudrun Schyman ger i tidningen Fokus sin förklaring till varför hennes parti floppade i förra riksdagsvalet. Nu satsar hon i stället på Europarlamentet.” (DN)

Min bestämda uppfattning är att det är en sann förklaring. Våren 2005 hade Gudruns nätverk skyhöga förväntningar och potentiella väljare. Vändpunkten blev Evin Rubars ”Könskriget”. Då jag var med på ett hörn i den dynamiska kvinnorörelsen är jag ett sanningsvittne. Trots ett uppbåd välkända journalister rapporterades inget objektivt och sakligt av den politiska kraft och entusiasm för jämställdhet som karaktäriserade Feministveckan i Almedalen 2005 samt Feminsitiskt initiativs första årsmöte i Örebro sep 2005.

Idag får Folkpartiet i Eskilstuna besök av Andreas Bergström, politiskt sakkkunnig på jämställdhets- och integrationsdepartementet. Kl 18.00 på Nybrogatan 4, mittemot Grappa. Ring Niklas Frykman och anmäl dig. 016-710 19 53.

Min bön är att fp på nationell nivå tar över stafettpinnen efter Gudrun Schyman. Hon hade över 20% väljare när hon började marknadsföra ett feministiskt parti. Många kvinnor och män hungrar efter ett feministiskt politiskt patos. Tro mig, jag har upplevt kvinnorörelsen med en del män inbegripna. Jämställdhets- och integrationsfrågorna handlar om den demokratiska trovärdigheten. Därför vill jag ikväll se närvaro från Eskilstuna-Kurirens ledarredaktion i partilokalen. Socialdemokratiska dagstidningen Folkets jämställdhetsmedvetande har mitt MVG.

lena alun

12 kommentarer leave one →
  1. (s) forever permalink
    2008/11/24 1:01 e m

    Bestäm dig Lena !

    Dina åsikter svänger väldigt, nästan som ditt humör. 🙂

    Är du folkpartist eller tillhör du (fi).
    Eller är det kanske (kd) ???

    Funkar inte att stödja alla partier, blir inte trovärdigt.

    (s) forever

  2. lenaalun permalink*
    2008/11/24 1:20 e m

    Tack Patrik, nu får jag chansen att bena ut detta. Det kan vara fler som har svårt att få ihop något så komplicerat. 😉

    Jag verkar i folkpartiets kvinnoförbund Liberala Kvinnor Sörmlands styrelse. Jag sympatiserar och stödjer kvinnorörelsen Feministiskt initiativ, utan att vara medlem – för säkerhets skull. När jag skulle upp på riksdagslistan i förra valet upptäcktes att jag löst medlemskap i Fi för att få tillträde till årsmötet som nyfiken medborgare….
    (Sverige är nog en sovjetstat. 🙂 )

    I Visby 2005 under festivalveckan valde jag folkpartiet före fi.
    Mitt hjärta valde folkpartiet Eskilstuna. Nu har jag funnit min rätta hemvist i Liberala Kvinnor, Sörmland. Liberala Kvinnor is the Best!! Många gamla liberala veteraner och nya kraftfulla kvinnor! Jag säger bara Birgitta Ohlsson och Jenny Soneson och Barbro Westerholm. Lägg så till folkpartister som Maria Leissner, Marit Paulsen, Cecilia Malmström.

    Det är i folkpartiet kvinnokraften har samlats. Det ska vi visa än tydligare.

    Ska samla kraft nu i solstolen och vid dukat bord i fjorton dagar. En ensamstående mammas ljuvaste dröm. 😀

  3. (s) forever permalink
    2008/11/24 1:25 e m

    Sluta hylla Gudrun Schyman då.

    Hon är definitivt inte folkpartist.
    Hon står väldigt mycket vänster om (fp),
    trodde du förstod detta ???

  4. (s) forever permalink
    2008/11/24 1:29 e m

    Trevlig semester, glömde jag säga.

    Vila upp dig ordentligt på din kärleksemester.

  5. Fredrik F. permalink
    2008/11/24 5:20 e m

    Vet att du gärna ser Alex Voronov i lokalen.
    Kom han ikväll ?

    Och du, Liberala Kvinnor är inget eget parti.
    Det är folkpartiets partiprogram du ska stödja.

    Majoriteten av dina artiklar är vänsterfeministiska,
    vilket skadar ditt förtroende.

    Mvh Fredrik F.

  6. lenaalun permalink*
    2008/11/25 8:08 f m

    Godmorgon Patrik,

    Det var värst vad mycket pekpinnar du kommer med. 🙂
    Du vet var skåpet ska stå, du.

    I Liberala Kvinnor har vi uppmärksammat det goda feministiska arvet från Fogelstakvinnorna i Julita.
    Det var tvärpolitiska och socialliberalla. De gick arm i arm med
    socialdemokraterna och satt i knäet på kommunismen.

    Jag tycker att en del politik från Ohly idag är överlägsen det mesta, faktiskt. Sägs att Jesus hade varit vänster. Jag hävdar att han dessutom är liberal.

    Jag är nog är tvär, queer personlighet. Jag ogillar blockpolitiken och tycker inte att alliansen som den nu fungerar är något framgångskoncept.

    Jag har en intressant tvärvetenskaplig högskoleutbildning och jag ingår en tvärpolitisk grupp (nu vilande) för utsatta barn i Eskilstuna och jag tycker att det tvärpolitiska Feministiskt initiativ är ett intressant parti.

    Jag tror på det multikuturella managementidealet, trots att det 2005 ialla fall ännu inte hade fungerat i praktiken. Det handlar om att öva sig i demokrati och respekt. Att slipa bort sitt sterotypa tänkande.

    Jag är socialliberal, men känner igen mig i vänstern. Jag älskar kvinnoförbundet Liberala Kvinnor. Det är min politiska
    plattform.

    Vårt motto är;

    ”Det måste finnnas kvinnor,
    modiga och behjärtade nog
    att våga står för en mening
    även om den inte är populär,
    men som kanske är ämnad att
    prägla en kommande tid.

    Elisabeth Tamm (1880-1958)
    Liberal riksdagskvinna

    Hon satsade många miljoner på
    att starta en medborgarskola i Fogelsta
    för kvinnor. Syftet var att ta vara på sin rösträtt.
    Där samlades kvinnor av alla politiska kulörer.
    Moa Martinsson t ex.

    I Liberala Kvinnor har vi friheten att sticka ut och frångå partilinjen med dess piskor och munkavlen. Det passar mig.

    Jag ska öva på allting min underbara sjukgymnast har lärt mig under hösten. Mindfulness d v s medveten närvaro. Jag ska njuta av mat och paradisnaturen som tydligen finns vid detta resmål. Här finns ingen shopping och prostitution. Perfekt!

    Fel! Jag ställde mitt hopp till Susanna Birgersson. Hoppas att hon ska uppväcka Voronovs inneboende feminist. 😉

    Nej, de var inte där, och inte mina partivänner heller. Det var två av dem som var aktiva för några år sen och sedan några nya politiskt engagerade. Åtta intresserade med mig och Niklas, som vikt kvällen för att lyssna på Andreas Bergström.

    Inget vidare sug efter jämställdhet bland liberalerna i Eskilstuna, tyvärr.

  7. lenaalun permalink*
    2008/11/25 6:33 e m

    Prostitution är att vanemässigt erbjuda samlag mot betalning. Sex är aldrig ett arbete.

    Eller arbetar du i ditt äktenskap? Erbjuder du din kropp för att få räkningar betalda? Shame on you! Hur är det med kvinnosynen. Har den fallerat?

  8. lenaalun permalink*
    2008/11/25 7:31 e m

    Om jag skulle döma någon är det isåfall männen som utnyttjar kvinnorna. Jag vet att kvinnorna lockas av pengarna, och inte har något större val. De kan sälja krims krams på gator och stränder, men av något skäl väljer de att ”gå på Bangla Road” eller vara sällskapsdam någon vecka eller tre. Varför så många prostituerar sig i Thailand ska jag försöka utröna denna gång.

    Jag är hellre singel och fattig så länge det går….

  9. lenaalun permalink*
    2008/11/25 8:05 e m

    Aha. Känner en annan man som har det som favoritprogram.
    Vad får ni ut av det? Jag är inte desperat. Förstår att man kan vara det.

    I Sverige har vi kvinnor den avundsvärda positionen att det går att överleva som singel. Halleluja!

  10. lenaalun permalink*
    2008/11/25 9:32 e m

    Det är väl av gammal vana jag verkar desperat. Jag har en bok om åldrandet med en skämtteckning; ”Jag jagar kvinnor, men jag minns inte varför”.

    Jag har kommit i den åldern att jag njuter av den goda ensamheten. Trodde inte på de lite äldre damer som sa så.
    Men så blir det när man är av med östrogenerna. 🙂

    Trivs du inte när du får vara ensam?

  11. lenaalun permalink*
    2008/11/26 8:25 e m

    Jag tror de var i tv-programmet” Dr Åsa” den goda ensamheten benämndes. De äldre föredrar ensamhet ibland före umgänge. Det där harjag börjat förstå.

Trackbacks

  1. Hur är detta möjligt i Sverige??? « lena alun

Kommentera

