Skip to content

Respekten för våra gamla

2008/10/05

Det är nog en god idé att intresseanmäla mig på en av Eskilstunas seniorboenden. När jag har fyllt 55 år kan jag nämligen få flytta in om jag skulle behöva. Min mamma är 88 år och har klarat sig själv, men när hon i somras bröt armen tappade hon gnistan, blev modlös och funderade på att sälja villan.  Det visade sig då att för henne finns inget alternativ än att ta emot hemtjänst i eget boende eller bli så dålig att hon kan erbjudas ett äldreboende. Det gäller alltså att vara på plats  på Strigeln eller på något av de andra seniorboendena när man blir kraftlös och vill ha tillgång till matsal och sällskapsutrymmen. Om detta hade jag inte en aning. För min mamma är det kört. Själv vill jag bo på ett seniorboende så att jag har en naturlig mötesplats för att kunna träffa andra människor.

 

Inbjudan till
Äldrelivsseminarium

 

Tisdagen den 28 oktober 2008 kl 13.00 – 16.30
 i aulan på Mälardalens Högskola, Eskilstuna


Program

 

§        Inledning –

Karl Erik Olsson ordförande SPF, fd minister o europaparlamentariker
 
 
 

 

§        Ny arena för äldreomsorg

Dag Norén konsult och författare  ”Äldrelivsbranschen – en framtidsbransch”
 
 
 

 

§        Bo för att leva

Barbro Westerholm riksdagsledamot o ordförande i äldreboendedelegationen
 
 
 

 

§        Fritt val och värdig äldreomsorg

Sven Brus, fd riksdagsman, vordf socialförsäkringsutskottet o utredare regeringen
 
 
 

 

§      

Kaffepaus
 
 
 

 

§       Paneldebatt

– moderator Karl Erik Olsson
 
 
 

 

Välkommen att lyssna och diskutera hur livet för dagens äldre och  kommande generationer av pensionärer kan och behöver utvecklas de närmaste åren.

 

Anmälan till SPF kansliet 016-13 49 43 må-to kl 10-12 eller spf.eskilstuna@telia.com  
senast den 20 oktober.
Deltagaravgift: 50 kr (inkl kaffe) erläggs vid ingången!  

Arrangör: De fem SPF föreningarna i Eskilstuna kommun i samarbete med landstings- och kommunpolitiker. Utställare: FoU Sörmland , Hemkraft, Ellfolk Bygg, SPF

 

Äldrelivet är det hög tid för oss att engagera oss i. Hoppas vi ses på Mälardalens högskola. Jag har fått smakprov på hur det är att bli gammal. Därför vill jag mana till omsorg, ansvar, insikt om och respekt för våra gamla.

lena alun

Kommentera

