Skip to content

Socialpolitiskt haveri

2008/09/29

I vissa fall blir det så tydligt att vi lever i en sjuk värld. Är det den andliga ohälsan som visar upp sig? När den institution som ska stödja socialt utsatta själva uppvisar tydliga sjukdomssymptom blir jag alldeles matt. Hur ska en blind kunna leda en blind?

Den aktuelle mannen lider av spelmissbruk och självmordsplaner.  Han är inte ensam om att plågas av själslig smärta och vanmakt. I över tio år har jag anat att min prästkallelse skulle leda in mig på något stickspår. Tolvstegsprogrammet väckte mitt intresse redan 1997, men det var inte förrän tio år senare som jag insåg att min grundsjukdom är beroendesjukdomen som tar sig uttryck i missbruk av diverse. För närvarande är bloggandet mitt sätt att fly från en verklighet som är för smärtsam.

Den klassiska boken om tolvstegsprogrammet Steg in i livet inleds med: ”Det är livets smärta som åstadkommer den längtan efter läkedom som bara Gud kan tillfredsställa”.

I Eskilstuna träffas vi på Kvarngärdesgatan för ACoA-möten (för oss som har vuxit upp i en alkoholistisk eller på annat sätt dysfunktionell familj) och jag kan varmt rekommendera dig denna gemenskap när livets smärta blir för stor. ACoa är inte bundet till någon sekt, politiskt parti eller institution. Det är religiöst obundet och passar därför alla –  inklusive ateister.

Anonyma Alkoholisters tolvstegsprogram har kallats för det tjugonde århundradets viktigaste upptäckt. Med dess ledning kan vi i små grupper bearbeta skadorna i vårt liv och våra relationer och hämta sinnesro och ett inre helande.

Den sista veckan har det blivit tydligt för mig att tolvstegsmetodens genialitet och möjlighet att erbjuda hjälp är så okänd för psykologer, socionomer, vårdpersonal och kyrkligt anställda. Man har en föreställning om att det är någonting bara för allvarligt alkoholiserade. I själva verket är det en metod för tillfrisknande för var och en som upplever att livet börjar bli ohanterligt.

Att erbjuda ungdomar en mötesplats för tolvstegsgemenskap borde ligga i varje kommun intresse.

lena alun

En kommentar från Eskilstuna-Kurirens webtidning:

Skitsamhälle
Socialtjänsten som sossarna införde för att ingen skulle behöva ha dåligt samvete. För att man skulle sluta bry sej om varandra. Så alla människor skall kunna ägna sej åt ”sitt”. Arbeta eller plugga dygnet runt. Resten på instution, ex dagis, åldringsvård, psykvård mm. Vart det så BRA, va som ni lovade, det nya fina samhälleliga skyddsnätet. Ingen vill/ behöver ta ansvar för inga berörda behöver samarbeta.

Fruktansvärt                                                                                                           

2008-09-29 13:53:00
No comments yet

Kommentera

