Skip to content

Vart tog föräldraansvaret vägen nu då?

2008/09/26

Självklart instämmer jag med gruppledaren i Folkpartiet Eskilstuna,  Niklas Frykman.  Hur motiverar socialdemokraterna motståndet mot snabb info om att mina ungar dräller på stan, sitter ensam hemma  och har ångest eller…. you name it?

lena alun

12 kommentarer leave one →
  1. (s) forever permalink
    2008/09/26 8:09 f m

    Hej Lena !

    Varför inte sätta fotboja med GPS på ungarna.
    Då behöver vi inte ens prata med dem.

    Tror allvarligt inte att de barn som har verkliga
    problem hjälps av att deras föräldrar, som säkert
    har egna personliga problem, får ett sms om skolk.

    Tycker att klassföreståndaren skall ringa, ev göra hembesök
    om det uppstår mycket skolk.
    Förstår att läraren inte tycker det är så roligt med hembesök,
    men skolan har faktiskt ansvaret att ta reda på vad som är fel.
    Läraren kan ju då koppla i socialen innan det är för sent.

    (s) forever

    Ps. Niklas Frykman försöker bara vinna politiska poäng på
    massakern i Finland…Smaklöst…

  2. lenaalun permalink*
    2008/09/26 12:05 e m

    Hej!

    Jag kan mycket väl tänka mig att mina barn skulle vara rebelliska nog att skolka. Häromfredagen gick min sjuåriga dotter olovandes, utan att meddela personalen, hem tillsammans med två andra bustjejer. De trivs inte på sitt fritdis, sorgligt nog. Om problemen med fritds var det debatt om i radion förrra fredagen faktiskt. Jag och många med mig skulle var betjänta av ett enkelt sms. De föräldrar som behöver mer personligt
    uppsökande kan skolpersonalen i så fall lägga mer resurser på.

    Det är lätt att få problem med sina ungdomar, även om man är skaplig och engagerad som föräldrar.

    Således förstår jag fortfarande inte socialdemokraternas motstånd mot en så smidig lösning på begynnande problem.

    Lena
    socialliberal för alltid

  3. (s) forever permalink
    2008/09/26 3:05 e m

    Tror inte att det är din 7-åriga dotters skolk
    som leder till att hon blir massmördare.

    Om en psyksjuk mamma/pappa får ett mess om
    barnets skolk, vad händer då ???
    Ungen får säkert än mer stryk eller annan misshandel.

    Jättesmart av er socialliberaler.

    Kom med förslag på hur skolan hittar de barn
    som behöver stöttning istället.

    (s) forever

  4. lenaalun permalink*
    2008/09/26 4:17 e m

    Aha. Socialdemokrater utgår från att föräldern är en psyksjuk misshandlare. Liberaler utgår från att föräldrarna är redo att rycka ut och ta reda på orsaken till sitt barns missnöje med skolan. Det är människosynen som skiljer oss åt.

    Plötsligen ser jag det problematiska som socialdemokratin har fört med sig. Människor formas till att skylla ifrån sig, kräva och blir bortskämda trygghetsnarkomaner.

    När jag var i Thailand bland en massa nationaliteter blev det lätt att urskilja det typiskt svenska. Vi är så trygga att det har slagit över på något negativt sätt.

    Staten ska ta hand om allt!? Om en elev skolkar så antas samhället per automatik var bättre lämpad för säkerhets skull att reda upp situationen.
    Det är förfärligt. Då har man ju tagit bort människans egenvärde och ansvar. Det innebär också förlust av sin egenmakt.

    Sug på den karamellen!

  5. (s) forever permalink
    2008/09/26 4:57 e m

    Hellre trygg socialdemokrat än otrygg scialliberal som dig !!!
    Smaka på den karamellen du!!!

    (s) forever

  6. lenaalun permalink*
    2008/09/26 5:49 e m

    Är man trygg när man inte tar ansvar, inte litar på sig själv och styr upp saker efter eget gottfinnande? När man sitter som en fågelunge och väntar på maten?

    Jag känner mig i grunden trygg. Det kan jag tacka socialdemokraterna för. Precis som PeO betonar då och då bor vi nämligen i världens bästa land när det handlar om välfärd. D v s färdas väl genom livet.

  7. Ann-Sofie Wågström permalink
    2008/09/28 3:40 e m

    Hej Lena!
    Givetvis ska skolan ta kontakt med föräldrarna när barnet uteblir utan orsak. Men personligen tycker jag att det vore bättre om skolan ringde och pratade med föräldern än att bara skicka ett kort sms.

    Det kan ju till och med vara förälderns fel eller orsak att barnet inte kommer till skolan och då spelar väl ett sms ingen roll. Bättre om skolan kollar så att allt står rätt till i den mån det går genom ett samtal.

    Hälsar
    Ann-Sofie

  8. PeO_W permalink
    2008/09/28 3:41 e m

    Skolan är inte föräldrarnas förlängda arm, skolan är till för eleverna och för att uppnå det skall man ha ett förtroende hos dem. Skolan har givetvis att upprätthålla skolplikten men det är i första hand en sak mellan skola och elev och är inte en föräldrafråga förrän skolan finner situationen ohanterlig. Skolan har en balansgång att utföra här, men saker är inte alltid enkla, och i den här frågan handlar det om att barn också har en integritet. Det är viktigare att skolan får elevernas förtroende än att föräldrarna skall ha en barnvakt.

  9. PeO_W permalink
    2008/09/28 3:44 e m

    Ett PS. apropå frugans inlägg. Alla har ju inte som Niklas Frykman vuxit upp i en kärnfamilj DS.

  10. lenaalun permalink*
    2008/09/28 8:51 e m

    Metoden påstås ha haft god effekt på annat håll och ska införas både i Stockholm och Göteborg. Jag tyckte det lät effektivt, enkelt, smidigt och smart. Det är svårare för en lärare att ringa upp en förälder i klassrummet än att sända iväg ett sms. När tekniken utvecklas är det bra att låta den förenkla tillvaron för alla inblandade. När barnen ska till tandläkaren kommer ett sms som påminnelse kvällen innnan. Jag skulle verkligen uppskatta ett sms som informerade mig om att mina barn skolkar. Varje gång det sker från första tillfället. Jag tycker inte man kan tala om elevers integritet när det handlar om skolk. Ett gram förebyggande är värt ett kilo botemedel…

    Jag överlåter frågan helt på skolvärlden och lärarna, för jag saknar erfarenhet om hur det är att vara lärare. Hur väl de känner till elevernas föräldrar

  11. (s) forever permalink
    2008/09/29 1:45 e m

    Tack Ann-Sofie..

    Tycker Lena stammar i sina svar om hur bra det är med sms.

    (s) forever

  12. lenaalun permalink*
    2008/09/29 2:47 e m

    (s) forever

    Jag uppskattar mångfalden av åsikter, därför att problemlösningsförmågan ökar genom de olika perspektiven.

    Ett ledare som uppmuntrar gruppmedlemmarna att föra fram sina åsikter minskar antalet konflikter när hon hanterar och använder olikheterna.

    I denna sms-fråga saknar jag både utbildning och erfarenhet. Jag bara
    har ståndpunkter som politiker. Tycker att man ska rådfråga dem med gedigna kunskaper i frågan. Det är väl en miss jag kan tycka att Björklund delvis har gjort. Det är onödigt att få ett lärarförbund emot sig.
    Vi har ju vetenskapliga rapporter som kan vägleda oss.

Kommentera

