Skip to content

Vänsterpartiet analyserar

2008/09/25

Samhällsklyftorna ökar och arbetslösheten stiger

I december 2006 hade jag en debattartikel publicerad i Eskilstuna-Kuriren. Jag var orolig över regeringens oförmåga att lyssna in opinionen och mitt motiv var att stoppa a-kassesänkningarna. Idag läser jag en insändare i Folket som jag hoppas att regeringen ska ta intryck av. För de vill väl ha förnyat mandat? Eller var det bara en kul grej att få omsätta moderat politik en mandatperiod?

lena alun

4 kommentarer leave one →
  1. (s) forever permalink
    2008/09/26 8:23 f m

    Du som folkpartist har ju bidragit till
    det moderata projektet.
    Du är medansvarig…

    (s) forever

  2. lenaalun permalink*
    2008/09/26 1:05 e m

    Hallå!

    Jag var modig och skrev min debattartikel i Eskilstuna-Kuriren, långt innan
    regeringen började kritiseras av de egna. Jag och andra borgerliga kvinnor reagerade våldsamt. Vi var närmast chockerade.

    Nu kunde vi se i Schymans program i söndags att det är förfärande många kvinnor som lämnat alliansen för vänsterblocket.

    Jag har skrikit mig hes på intenet till nästan ingen nytta. För regeringen användei inte de två öron de har, utan använder bara sin mun. Ett kardinalfel, enligt regelboken. De är valda för att utföra folkets vilja. Inte sina egna projektidéer.

    Känner mig inte det minsta medansvarig. Bara besviken över att den socialliberala politiken inte framträder tillräckligt. Hade alliansen varit smart hade de allierat sig med mp. Den åsikten framförde jag innan
    E-K började torgföra den. 🙂

    Socialliberalismen är bäst i test, tycker jag

  3. (s) forever permalink
    2008/09/26 3:14 e m

    Den socialliberala politiken kan inte komma fram
    under alliansens vingar.
    Den kan endast komma fram vid samarbete med (s).

    S O C I A L D E M O K R A T E R N A, smaka på det Lena.
    Jag kan betala första årsavgiften åt dig. :-)))

    (s) forever

  4. lenaalun permalink*
    2008/09/26 4:46 e m

    Jag tror på en allians av f, c och mp. Folkpartiet var jättestort en gång i tiden med statsministrar. Det är det bästa partiet! Det är möjligt för folkpartiet att bli stort igen, bara de hittar sin socialliberala själ igen.

    Det har antagligen kommit in för mycket PR-makeri i politken. Väljare vill ha själ, hjärta och solidariet. Det är det naturliga. Religion och politik hör ihop. Ateismen är sedan 40 år det politiskt korrekta. Människor tror på socialdemokratin som symbol för godheten. Men den får vi hitta inom oss själva. Sen kan vi kalla det Gud, tron på mig själv eller ”någonting är det”.
    Det är kärleken!

    Att använda försäljningsknep i politiken är förkastligt. Just nu framstår vänsterblocket som alternativet för solidaritet mellan människor, p g a att alliansens politik ställer krav. Kraven framstår genom mediebilderna ialla fall som brutala och hjärtlösa.

    Själv har har jag hittills blivit bemött med stor barmhärtighet/kärlek av samhällets institutioner. Men det gäller förstås att navigera rätt och be om hjälp och stöd. Att våga visa sig som man är. ”Det gäller att vara frisk när man blir sjuk”, eller vad är det man säger?

Kommentera

