Skip to content

Kritiska synpunkter på bloggosfären

2008/09/25

Bloggandet är ett skapande hantverk som förfinas med tiden. 

Demokratin har radikalt förbättrats genom möjligheten att blogga, kommentera på andras bloggar och webtidningars kommentarsfunktioner. Alla är dock inte lika entusiastiska.

Det är väl förstås som i kyrkan . En församling får ha tålamod med den just kristnade. I bloggosfären bör vi visa tolerans för nybörjarens barnsjukdomar. Vi som saknar journalistutbildning får på egen hand lära oss mediernas etik och kultur.  Att misslyckas ingår i lärandet och gränserna för färdigheten upptäcks succesivt.

lena alun

2 kommentarer leave one →
  1. Jan-Eric permalink
    2008/09/26 7:56 f m

    Hej Lena !

    Ett bra inlägg av dig.

    Nybörjare i bloggosfären är vi allihopa
    oavsett om vi är journalister eller inte.

    Har märkt att toleransen mot anonyma
    inlägg är låg hos vissa debattörer,
    märkligt nog hos borgerliga, nyliberala.

    Tål de inte kritik anonymt så får de väl
    sluta blogga tycker jag.

    Mvh Jan-Eric (m)

  2. lenaalun permalink*
    2008/09/26 12:52 e m

    Hej!

    Den vassa kritiken som man som anonym kan kosta på sig anser jag vara
    värdefull. Kanske har nybörjaren en del att spy ut innan de mer objektiva och sofistikerade debattinläggen framträder.

    Vi är nog många som gnuggar geniknölarna just nu över hur vett och etikett ser ut på internet och i bloggosfären.

    En sak är säker. Topppolitiker är också oförskämda och gör onödiga påhopp på varandra. Därför är det lätt att göra som dem.

    Yttrandefrihetens gränser gick jag till botten med, för ett år sen, när Vilks rondellhund hotade svenska folkets trygghet med rasande muslimer ”på andra sidan jorden”.

    Jag tycker att vi ska bemöda oss att visa respekt för andras ”heliga kor”. Samtidigt ska vi uttala våra sanningar även om det kan smärta, när de sker i det godas tjänst. Detta fick jag djupare insikt om i debatten om pojkars omskärelse. Min vilja att skona pojkar mot kroppsliga övergrepp
    blev en form av rasism mot en utbredd judisk sed. Det är inte lätt att vara människa!

    Yttrandefrihet är en demokratisk och mänsklig rättighet. Sker den med kärlek och omsorg om mottagarna är den inget problem. När vi kränker
    andras världsbilder börjar det bli problematiskt. Som kvinnokämpe kränker jag antagligen män som aldrig provat genusglasögonen. Och jag fattar ingenting, eftersom min världbild består av religion och feminism.
    Det tycker ju jag är en självklar världsbild. Att inse att andra har annorlunda världsbilder som ter sig lika självklara som min är en mognadsfråga.

    Leve mångfalden. Det är livet i sin mest fulla potential.

    Lena
    Liberala Kvinnor

Kommentera

