Skip to content

Snåriga Karriärvägar

2008/09/10

                                

Margit Urtegård och landstingsrådet Anders Bjurström (fp)  genomför enkätundersökning ang. Trosam i Trosa kommun 

Socialdemokraterna planerar de rehabiliteringsåtgärder som jag hade  önskat att Alliansen hade presenterat för länge sedan.  Eskilstuna-Kurirens ledare har inbringat en del kloka kommentarer.   Min teori är att hjälp till självhjälp är det humana alternativ som hade givit alliansen bättre opinionssiffror.

I Aftonbladet uppmanas kvinnor att ta efter männens förmåga att marknadsföra sig själva.  Svenskor är tydligen sämst på att tala om sina förtjänster. Ett annat problem är att kvinnor som klättrat på karriärstegen drar undan stegen för efterföljande systrar. 

Jag kan ialla fall vittna om att jag blev utköpt av min arbetsgivare efter 16 års anställning för att jag boostade. I samtalsbehandlingar har vi dragit den slutsatsen att jag  visade min kompetens alltför mycket och blev ett hot för åtminstone några kvinnor.  Jag sades då (av chef och ledning) vara  som en hand som inte passade i handsken.  Av detta hade jag själv inte märkt någonting. Jag stortrivdes på det nya kontoret och sökte högre befattningar för att försöka få en fast tjänst. Det var mitt stora misstag. En  jobbcoach lärde mig att först måste man bli helt accepterad i arbetsgruppen innan man börjar visa sin kompetens. I yngre år talade min dåvarande chef  om att jag höll för låg profil för att kunna avancera.  

Så ser min väg ut till ”utanförskapet”.  Det är inte lätt att göra allt rätt.  Dessutom är arbetsmiljöerna så slimmade att det är lätt att bli en belastning för arbetsgruppen när man tar sig igenom livskriser och sjukdom.

”Damn what you do and damn what you don´t!” En av härskarteknikerna som slår ut individer ur arbetslivet.  Här finns digra arbetsuppgifter för ministrarna: att presentera åtgärder för att jämställdhets- och mångfaldsplanerna har mätbara mål och efterlevs. Därför är det sorgligt att läsa om Kvinnoforums finansiella bekymmer.  Kvinnoforum samverkar med olika aktörer,  näringsliv och offentlig sektor för att öka kvinnors och flickors inflytande i privatliv, arbetsliv och samhälle.

Kraftsam låter mycket bra. Det är något som behövs. Faktiskt är det något jag själv skulle vilja arbeta inom.  Trosam i Trosa är ett projekt som har gett ett mycket bra utfall när det gäller att få tillbaka långtidssjuka till arbetslivet. I Trosam samarbetar Vårdcentralen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Trosa kommun.

Ibland kan vi faktiskt bli så sjuka i själen att vi inte själva kan rycka upp och skärpa oss. Hjälp och stöd utifrån är det som behövs.  Kanske lätt att glömma i Sverige där ensamhushållen dominerar.

lena alun

3 kommentarer leave one →
  1. Ann-Sofie Wågström permalink
    2008/09/10 11:34 f m

    Bra skrivet Lena!

    MVH
    Ann-Sofie

  2. lenaalun permalink*
    2008/09/10 11:43 f m

    Tack, Ann-Sofie!!

  3. lenaalun permalink*
    2008/11/11 9:16 f m

    Med sorg ser jag att Kvinnoforums ansvariga inte har tagit moraliskt ansvar för de skattemedel som de fick förtroendet att förvalta. SvD och TV 4 har granskat Kvinnoforums räkenskaper och ett Kalla Fakta-program presenterade oegentligheter. Mycket tråkigt att se. Girigheten fanns i stor utsträckning även i Kvinnoforums behjärtansvärda projekt.

    Jag anser att vi ska våga kräva stor insyn i de”företag” som tar på sig ansvar att lösa samhällsproblem med skattemedel.
    Så att människor inte frestas att bli bidragsvirtuoser.

Kommentera

