Skip to content

Kvinnans plats i hemmet?

2008/08/19

Ett spännande och jämställt par från Saudarabien på utflykt till Phi Phi Islands

I debattartikeln om barbariet att omskära pojkar i Sverige nämner Eduardo Grutzky: ”Jag lämnade egentligen judendomen när jag förstod innebörden av morgonbönen, vars tredje välsignelse tackar gud ”för att du inte skapat mig till kvinna”.

Det fick mig att gå igång.  Jag har starka upplevelser från min studenttid på Teologiska Högskolan då jag med  fascination läste den hebreiska grundtexten från Bibelns Gamla Testamente.  En helt ny text framträdde och budskapet kunde radikalt förändras.

Kommentarerna från SvD-läsarna berörde i någon mån synen på kvinnan och jag inspirerades till att ta kontakt med min lärare för att få en helt säker översättning på: Fösta Moseboken (Genesis) 2:18; Herren Gud sade: ”Det är inte bra att mannen är ensam.  Jag ska ge honom någon som kan vara honom till hjälp.”

Detta svar fick jag av utomordentligt kunnige docenten, teol. dr.  Åke Viberg, i exegetisk teologi och gamla testamentet;

”En noggrann översättning blir: Jag vill/skall göra åt honom (Adam) en hjälp/assistans som är hans motsats (dvs hans komplement, korresponderande motsvarighet). Det kluriga är att texten säger att Adam ska få hjälp i form av det som är hans motsats, vilket då är kvinnan. Motsats ska då förstås i positiv bemärkelse, det som fullbordar, kompletterar. Han behöver inte en som han själv, utan det som är en hjälp är det som så att säga sluter cirkeln. Som alla myter så är texten till för att förklara något, och här är det människan i form av man och kvinna, och när Gud har skapat mannen är bara hälften gjort.”

Jag tycker det är så vackert! Jag har läst ett antal genuskurser inom Genus magisterprogrammet på Mdh, men någon så sann, genomtänkt och heltäckande beskrivning av genusrelationer har jag inte stött på.

Bibelns ”urhistoria” som nästan är tre tusen år gammal beskriver jämställdheten på ett utmärkt sätt. Betydelsen av ”varannan damernas” i politiken och tillvaratagandet av kvinnlig kompetens för produktivitet och tillväxt insåg redan en av de äldsta bibelförfattarna.

lena alun

2 kommentarer leave one →
  1. Jasmine permalink
    2008/08/21 10:33 f m

    Man bör väl fokusera på det ”goda” i stället för det ”onda” så i princip håller jag med dig. Samtidigt är bibeln (tillsammans med de andra gamla religiösa skrifterna som thoran, koranen osv) fylld med stereotypa och sexistiska värderingar.

    Mannen är familjens överhuvud.
    Kvinnan ska lyda mannen.
    Hon ska tiga i församlingen, och ska hon tala ska hon ha en hätta på huvudet. osv. osv.

    Att hävda att bibeln är jämställd känns lite väl långsökt. Däremot kan man nog sålla bort det som inte passar en och ta till sig de positiva budskapen i stället 🙂

    Att jag inte kommenterat den tredje välsignelsen där man tackar gud ”för att du inte skapat mig till kvinna” beror på att jag inte vill förstöra en tråd som handlar om motståndet mot könsstympning/omskärelse av pojkar.

  2. lenaalun permalink*
    2008/08/21 8:19 e m

    Hej Jasmine,

    Bibeln är typiskt manlig. För och av män, om man vill hårddra det. Jag håller verkligen med dig. Jag har funnit mycket hjälp genom feministteologin för att kunna stanna kvar i tron.

    Just Jahvisten, som anses ha skrivit skapelseberättelsen,
    skriver mytiskt med en speciell visdom. Men även profetböckerna, Psaltaren och Höga Visan tillhör mina favoritböcker.

    Det du citerar är väl bara Paulus ord i Nya testamentet?

    Den tredje välsignelsen har jag aldrig stött på. Är det
    en judisk tackbön eller ingår den i thoran?

    Lena

Kommentera

