Skip to content

Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet…….

2009/09/24

Göteborgs-Posten skriver i sin ledare att vi bör uppvärdera närturismen;

Exotiska resmål kan vidga våra vyer. Det gör oss klokare. Men långfärderna har också baksidor. Flygandet tär på miljön. Därför finns skäl att uppvärdera närliggande resmål.

Turismen kan bli den största klimatboven. Rubriken i Dagens Nyheter nyligen fick många att haja till. Transportforskare varnade för att våra resvanor är ett hot mot klimatet. Enligt Stefan Gössling, professor i Lund, beräknas resebranschens utsläpp av växthusgaser öka med 150 procent de kommande tio åren. Och flygets utsläpp är skadligare eftersom det sker långt upp i luften.

Därför vill forskarna få oss att ändra våra resmönster. Välja Mallis framför Phuket, till exempel.

Eller varför inte Sverige, som är så vackert!

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 041

Äntligen på plats i Smygehamn. Min syster blev så inspirerad av det äldre paret som satt och grillade….

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 081

Kåseberga och Ale Stenar fick jag förmånen att besöka för tredje gången.  Jag älskar Österlen och stekt salt sill.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 115 Underbara Haväng utanför Brösarp. Verkeån, som nästan rinner ner till havet.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 144 

Nationalparken Stenshuvud; Östra Huvudet.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 161

Vy från Norra huvudet.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 187 

Skillinge är ett vackert samhälle, där spännade saker sker.  Min syster blev ledse over att vi  hade missat Bokens Dag på Österlen 12- 13 sept med Elsie Johansson,  Stefan Einhorn och Mari Ljungstedt.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 219 

Vilka stränder vi har i Sverige. Denna heter Mälarhusen, och ligger nära Skillinge.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 260Smygehuk i Smygehamn.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 312

Stranden i Falsterbo.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 309

Vi hade tur med vädret.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 314

Havet skiftar som ett vackert sidentyg.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 321

Min syster Margit och jag grillar korv vid stranden vid Smygehus hotell.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 325

Det smakade jättegott.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 381

Utsikt från Hotell Strandbaden i Falkenberg, där vi lunchade på vägen hem till min syster i Marstrand.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 397

En storslagen solnedgång från sovrumsbalkongen hos min syster och svåger.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 424

En tur i segelbåten till Ålstol med ……..

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 425….god lunch på ön.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 453

Somliga tog vara på det fina sommarvädret och badade.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 460

En legendarisk segelbåt.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 494

En fin bröllopsfest på Societetshuset på Marstrand pågår.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 530

Vy från Marstrandsön.

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 549

En stilla stund för kontemplation vid…..

Onsala, Sydskåne och Marstrand sensommaren 2009 545

…..Dambadet på Marstrand.

lena alun

10 kommentarer leave one →
  1. 2010/09/07 9:38 e m

    Flera av bilderna skulle lika gärna kunna vara ifrån Laholmsbuktens strandområde = ca 5 km ifrån mitt boställe strax utanför Skottorp. Här är det åkrar så långt ögat når – så tala om öppna landskap.

    Bada vid jättelång sandstrand i Mellbystrand och Skummeslöv i Halland – Mellbystrand och Skummeslöv har en av Sveriges längsta sandstränder – 12 km

  2. lenaalun permalink*
    2010/09/08 5:38 f m

    Det är underbart! Jag har varit där i krokarna på väg när till Helsingborg ett flertal gånger. Båstad, Halmstad. Det är man skulle bo. Jag har ju sagt att jag bara står ut i Skåne, när det handlar om Sverige. Men nu är jag såpass helad att det det går bra med Eskilstuna. :-)

    • 2010/09/08 7:00 f m

      Låter Lovande, verkligen… :idea: :roll:

      Det skulle vara högeligen intressant, att få en påhälsning av Dig, när Du har vägarna förbi mitt boställe = det ligger en knapp km från gränsen till Ditt favoritland = Skåne.

  3. lenaalun permalink*
    2010/09/09 1:40 e m

    Det ska bli av. De finns en cancervård i Skåne med hälsomat. Mistelgården?

    • 2010/09/09 2:28 e m

      Mistelgården verkar ju OK – ifall Wi bortser ifrån att det SAKNAS det mest LivsViktiga av allt i kosten (näst efter dryck) = animalisk föda. Men vaddå – det fixar Wi genom att Du besöker mig en gång per dag – så bjuder jag på feta fläskkottletter osv. Ca 6 mil att åka i o f s – men vad gör man ej för lite riktig mat.

  4. lenaalun permalink*
    2010/09/09 1:42 e m

    Igår började Skånefruar på TV 5. Underbart och jämställt till skillnad från Hollywoodfruar…Kände en av kvinnorna från en arbetsplats på 80-talet.

  5. lenaalun permalink*
    2010/09/09 3:30 e m

    Man klarar sig utan kött ett par veckor. Jag kan inte köra bil. Det får bli du som besöker mig. Men något ska jag väl kunna fixa på riksfärdtjänst. :-)

    • 2010/09/09 7:24 e m

      Du kan ta tåget till Båsta (restid ca en timme) – där jag hämtar Dig (ca 5 km från mitt boställe). Sen skulle Du ju kunna få ”riktig mat” och ”riktigt vatten” (jag har eget vatten ifrån en djupborra om ca 30 m) – och, om det skulle passa, en eller flera övernattningar i mitt natthärbärge = mitt ”hälsohem” under en björk – med ENDAST en tunn presenning som vindskydd.

      Med eller utan mig – det är egalt för min del. Med måhända skull Ann ej gilla med, kanske… :idea: Men vaddå… – lite spill får Wi ju alltid räkna med.

      Som Du vet så har jag under de senaste ca 14 dagarna haft en barnbarn-dagisförkylning. Därtill så vet Du väl att karförkylningar (video ca 1 min) är det värsta man kan råka ut för i sjukdomsväg.

      Men jag överlevde ju – och ej bara det – utan jag känner mig friskare nu än före förkylningen. Så tala om att sjukDomar som sådana kan vara rena ”hälsomedlet”. Har man som jag därtill förmånen att VARJE natt året runt få vara i ett NaturLikt hälsohema – så vete faen om man ej blir kvar i kött ”för evigt”.

      Men det blir nog urbota tråkigt efter några hundra år – så då stänger man nog av andningen själv – är jag rätt säker på. :roll:

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

