Skip to content

Ett revolutionerande förslag

2009/07/28

Det är ett stort problem att vi saknar en lag som begränsar vinstuttag i företag som drivs av skattemedel. Det borde ha varit en självklarhet. Jag kom att uppmärksamma bristen när Alva Myrdals dotter sociologen Kaj Fölster föreläste på Mälardalens högskola när vi fick vår första gästprofessor från USA förra våren. I Tyskland finns denna lag. Det hade förhindrat att privata företag som administrerar personlig assistens för de funktionshindrade skor sig på skattebetalarnas bekostnad.

Tänk vilken öppning för oss kvinnor att kunna få förtroendet att kreativt få skapa våra välfärdsföretag och välfärdstjänster. Med en anständig lön är jag övertygad om att kvinnor gärna blir entrepreprenörer, utan att kräva ytterligare vinster för egen del.

Att kvinnor som har valt omsorgsyrken är hänvisade till kolosser som landsting, kommuner är synd och skam. Carin Jämtin (S) öppnar på DN Debatt upp för kvinnors arbetsglädje och frihet att styra sitt eget arbete. Tycker så synd om min sjukvårdspersonal som är slavar under politiker och Försäkringskassan. Vi skulle kunna få ut så mycket mer av skattekronorna om eldsjälar fick styra verksamheterna och använda sin kompentens utan begränsningar. Inte undra på att sjukvårdspersonal blir utbrända. Läkare vill ta livet av sig. Jag fattar det.

Alex Voronov är på Eskilstuna-Kurirens ledarblogg  skeptisk till Carin Jämtins förslag. Han hänvisar till en socialdemokratisk utredning om friskolor från 2001 och där finner ändå faktiskt jag Carin Jämtins lösning som jag förstår den;

 Vi menar därför att det inte är en framkomlig väg att förbjuda

I Norge gäller som krav för de fristående skolorna att alla offentliga bidrag ska komma eleverna till godo. Aktieutdelning på vinst är inte tillåten, överskott ska tillbaks till utbildningsverksamheten. Inte heller i Finland eller Danmark får privatskolor drivas i syfte att uppnå ekonomisk vinst. Sverige, där friskolorna finansieras helt med skattepengar, är alltså ensamt bland sina närmaste nordiska grannar om att sakna vinstbegränsningar.

vinstutdelning. Tvärtom kan ett sådant förbud leda till smygvägar

som gör den ekonomiska redovisningen otydlig. Vi föreslår i stället

att man dels täpper till de ”ventiler” genom vilka eventuella

oskäliga vinster kan uppkomma, dels inför en effektivare ekonomisk

redovisning och kontroll än i dag som minimerar

möjligheterna för att oskäliga vinster skall uppkomma.

Det var just den skärpta kontrollen som vi behöver. Det var den diskussionen som fördes under seminariet på MDH 2008.

Carin Jämtin  (S) skriver;

 

De pengar vi betalar i skatt måste användas på absolut effektivaste sätt. Den skatt som inte bidrar till mer av rättvisa, jämlikhet och välfärd är inte värd att ta ut. Den skatt som vi gemensamt tar in ska bidra till att öka allas vår frihet.

Därför anser jag att svensk lagstiftning måste ändras, så att en vinstbegränsning införs inom den privat drivna välfärden. Jag vill att regeringen snarast utreder hur en sådan lagändring kan genomföras.

Jag vill också att Socialdemokraternas partikongress i höst ställer sig bakom principen att möjligheterna till vinstuttag ska begränsas hos välfärdsentreprenörer.

Först då kan vi säkert veta att de duktiga privata entreprenörer och utförare som vill verka i den svenska välfärdssektorn har möjlighet att konkurrera i kraft av kvalitet och engagemang, snarare än kapital. Först då kan vi vara säkra på att det är omsorgen om verksamheten som präglar välfärden, och inte vinstintresset.

PeO Wågström noterade under tidiga morgontimmen att DN, SvD och E-K  raskt släcker elden som Carin Jämtin fick att flamma upp. Alex Vornov   försöker ”skrämmas” med att Jämtin gör en vänstergir och avslutar sin ledare med;

I den mån lagen får effekt blir det att förändra marknaden på ett sätt som Socialdemokraterna knappast har tänkt sig. För vilka företag har bäst förmåga att kringgå laghinder, de små entreprenörerna eller storkoncernerna med sin volym och närmast obegränsade juridiska kapacitet?

Vad DN egentligen är emot i Jämtins förslag är inte helt lätt att bena ut. Dimridåerna som de beskyller Jämtin för, har de själva i  talrikt mått. Som jag ser det är Jämtins debattartikel början på bättre välfärd och mera jämställdhet. Tänk om kvinnor finge det lättare att få ansvara för välfärden genom att möjligheterna att profitera på skattemedel minimerades. Jag har citerat Jämtin ovan, där hon visar att våra grannländer redan har lagen. Det är Sverige som av oklara skäl saknar transperens angående de oskäliga vinsterna. Det är ett enastående bra socialliberalt förslag!

DN-ledaren avslutas med;

De flesta friskolor har inte tagit ut så mycket vinst, så ett förbud skulle på kort sikt inte få några större effekter där. På vårdområdet däremot skulle ett förbud snabbt bli kännbart. Följden skulle inte bli att profit omvandlades till välfärd. I praktiken skulle Socialdemokraterna bara begränsa kommunpolitikers möjligheter att ge medborgarna bästa välfärd för pengarna.

SvD´s ledarsida leker som vanligt med orden, och vill medvetet missförstå Jämtin;

Fast sen ägnade hon besynnerligt nog resten artikeln åt en plädering för hur denna värdefulla revolution bäst ska kunna kvävas i sin linda – nämligen genom att platta till drivkraften vinst.

Vad de liberala ledarsidorna medvetet eller omedvetet har svårt att greppa är att det finns kvinnliga eldsjälar som visst vill driva välfärd utan löften om större vinster. Jag skulle utan vidare sätta igång med en lön på 35.000 och låta all vinst gå tillbaka i verksamheten. Varför skulle jag vilja suga ut andra människor. Allt jag önskar är att ha en lön som männen och de framångsrika kvinnorna i min omgivning har. Lämna låglöneträsket bakom mig.

Observera att detta är mina drömmar om en framtid. Läkarna har dömt ut mig och jag har sannolikt ett par år att leva ytterligare. Jag har föresatt mig att låta Gud visa sin makt att hela det som har gått sönder. :-)

lena alun

5 kommentarer leave one →
  1. PeO_W permalink
    2009/07/29 12:43 e m

    Teamwork….. ;-)

  2. lenaalun permalink*
    2009/07/29 2:28 e m

    Ja, vi medborgarjournalister samarbetar. ;-)

    Har du noterat att Eskilstuna-Kurirens ledarredaktion bjuder på en ego-smekning, för oss bloggare som tar allvarligt på vårt uppdrag?

    Klipp idag från Gotlands Allehanda (M);

    ”[---] Definitionsfrågan vad som är att klassa som redakion och journalistisk verksamhet är redan idag mycket snårig, och den kommer knappast att bli mer lätthanterad. Ordet massmedia är ännu svårare att definiera i en värld där det traditionella medierna kommit att utsättas för hård konkurrens av exempelvis bloggare som kan ha nog så stort genomslag inom vissa områden. [---]
    Kanske kommer de som vill avslöja missförhållanden i framtidens samhälle att i högre utsräckning vända sig till just bloggare och andra alternativmedier. Då måste vi [---] ha en modern grundlag som faktiskt skyddar dessa källor. Den medborgarjournalistik som redan idag bedrivs på vissa bloggar behöver även i fortsättningen omfattas av grundlagens skydd.”

    En av Voronovs paradfrågor får draghjälp av bloggarnas kall. Bra!

    • PeO_W permalink
      2009/07/29 5:18 e m

      Grundlagsskydd behöver jag inte, det är en hedersfråga… jag är inte heller speciellt övertygad om att källskyddet enbart är av godo. Däremot inser jag att det antagligen är nödvädigt med källskydd av samma skäl som fackföreningar är nödvändiga för att utjämna styrkeförhållanden.

      Kommer mer i ämnet källor och pressetik endera dagen, Lennart har bett mig redovisa mer om hans försök att få Voronov att hålla sig till fakta.

Trackbacks

  1. Jämtin på rätt spår… « PeoWagstrom’s Weblog
  2. Klokskap från Folket « lena alun

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

