Skip to content

Enkelt, men inte lätt

2009/06/05

Tidningen Dagen skriver Glada Nyheter om steg mot en världsfred. Tänk att det enkla har varit så svårt! USA valde verkligen rätt president.

”- Islam är inte en del av problemet i kampen mot våldsam extremism  den är en viktig del när det gäller att stärka freden, sa presidenten.” [—] ”Den amerikanske presidenten gjorde än en gång klart att han vill kickstarta den israelisk-palestinska fredsprocessen. Han sa att han personligen skulle verka för en tvåstatslösning och att israeliska bosättningar på ockuperat område måste upphöra. Detta är etablerad amerikansk politik sedan årtionden, men Obama tycks enligt samstämmiga uppgifter vara beredd att sätta kraft bakom orden.”

De första reaktionerna på hans tal var försiktigt positiva. Arabiska kommentatorer och politiker tyckte att det var en bra början, men ville se om Obama följer upp sina ord med handlingar i praktiken.- Det här är början på en ny amerikansk politik som skapar en ny atmosfär för att bygga en palestinsk stat, sa en talesman för den palestinske presidenten Mahmoud Abbas. Till och med Hamas var uppskattande trots att Obama riktade kritik mot den terrorstämplade palestinska organisationen.” [—] ” Till skillnad från Bush gjorde Obama inte stor sak av kampen för demokrati i Mellanöstern. Han sa att USA inte kan tvinga på andra länder sitt system.”

Det känns skönt att min upphöjelse av Obama ännu inte har kommit på skam. :-) När jag för  ett och ett halvt år sedan såg och hörde honom i Oprah  Winfreys show önskade jag mig innerligt och bad en bön om en sådan världsledare. Tänk att det har blivit besannat. . :-D

Och nu har vi alla chansen att rösta in EU-parlamentariker med inre kvalitéer. Dagen ger tips på kristna kandidater.

4 kommentarer leave one →
  1. Idioten permalink
    2009/06/06 9:24 f m

    Fortsätt drömma du, det blir aldrig en tvåstatslösning.
    Möjligtvis efter det att alla palestinska terrorgrupper krossats.

    Blev nästan rädd över Obamas hyllning till Islam.
    Den kommer starta en process i USA som inte blir rolig.

  2. lenaalun permalink*
    2009/06/06 11:26 f m

    Ja, jag fortsätter drömma och sjunger visa barnsånger;

    Vi är lika som bär du och jag
    Ser olika ut men inuti
    känner vi ofta på samma vis
    detta kan vi väl förstå
    att tycka om varandra är lättare då

    Eller

    Från söder till norr
    Hur kan alla få plats hos dig?
    Kan alla som vill vara nära dig?

    Din famn är så stor
    din famn är så stor
    den räcker till för dig och mig

    För alla indianer och afrikaner
    för alla japaner och amerikaner
    för alla iranier och korianer
    för alla albanier och mexikaner

    Den räcker till dig och mig

    Detta har Barack Obama förstått och jag tror nog att amerikanerna är såpass medvetna och multikulturella att de är stolta över sin president. Jag vet inte. Har inte följt nyheterna om hur pass uppskattad och förstådd han är.

    Att stifta fred är den avgjort viktigaste förmågan och den visar Obama prov på.

  3. Idioten permalink
    2009/06/06 12:03 e m

    Jag kommer aldrig tänka som en muslim.
    Tycker riktigt illa om islam som religion, den borde förbjudas.

    Du som feminist måste väl ändå förstå att islam är den religion som
    mest förtrycker kvinnor, eller ???

  4. lenaalun permalink*
    2009/06/06 6:01 e m

    Jag har läst om islam på högskolenivå. Jag bor granne med muslimer och jag känner och umgås med muslimer. Nej, det är långt ifrån klart att det är de muslimska kvinnorna som är mest förtryckta.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

