Skip to content

Nej, religionskritik är inte diskriminering

2009/04/09

mars-09-066

Religionsmöte mellan muslimer från moskeén i Nyfors och kristna i Baptistkyrkan i Eskilstuna. Det var ett andra kulturmöte, som definitivt gav ännu mer mersmak.

Nyhetsbyrån Reuters skriver dock om något helt annat!; ”U.N. body adopts resolution on religious defamation”. Defamation är enligt ordboken ärekränkning och förtal. D v s försök att nedsätta det allmänna anseendet eller illasinnade och lögnaktiga påståenden vanligen i syfte att direkt skada. Det finns  helt klart nyansskillnader som inte har kommit fram i den svenska mediebevakningen.

”Pakistan, speaking for the 56-nation Organization of the Islamic Conference (OIC), said a ”delicate balance” had to be struck between freedom of expression and respect for religions.

The resolution said Muslim minorities had faced intolerance, discrimination and acts of violence since the September 11, 2001, attacks on the United States, including laws and administrative procedures that stigmatize religious followers.”

Dagens Nyheter rapporterade om Sveriges ”Nej till förbud mot religionskritik”; 

”– Svensk hållning, som också är EU:s hållning, är att vi inte accepterar den typ av skrivningar i de dokumenten vi nu har att förhandla om, säger integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni, som tillsammans med utrikesminister Carl Bildt ansvarar för frågor om demokrati och mänskliga rättigheter.”

Reuters citerar skrivningar;

”Defamation of religious is a serious affront to human dignity leading to a restriction on the freedom of their adherents and incitement to religious violence,” the adopted text read, adding that ”Islam is frequently and wrongly associated with human rights violations and terrorism.”

”It called on states to ensure that religious places, sites, shrines and symbols are protected, to reinforce laws ”to deny impunity” for those exhibiting intolerance of ethnic and religious minorities, and ”to take all possible measures to promote tolerance and respect for all religions and beliefs.”

Jag menar att  hatbrott och trakasserier (medvetet vållat, fortlöpande obehag)  är diskriminering.  De islamistiska reaktionerna  på Vilks rondellhund satte skräck i många, däribland mig. En väldigt meningslös religionskritik, enbart ämnad att provocera. Om FN kan stifta regler mot sådana dumheter har vi tagit ett steg framåt. Eskilsuna-Kurirens Susanna Birgersson skriver i ämnet på Signerat. På SvD Brännpunkt finns artikeln; ”Krititik av religion får inte förbjudas”.  Självklart, men det är skillnad på kritik och fördomar. Dagen uppger att ”Sverige säger nej till förbud mot religionskritik”.  I Dagen skriver krönikören ”Kritik av islam är inte alltid samma sak som islamofobi”. 

Min känsla är ändå att religiösa överlag nu är mer diskriminerade än tidigare. Läs om ”Etnisk och religiös diskriminering samt samt rasism” på Diskrimineringsombudsmannen Katri Linnas hemsida.  Där står bl a;

”Staternas åtaganden
Konventionsstaterna åtar sig att fördöma all form av rasdiskriminering och att med alla tillgängliga medel bedriva en politik som leder till avskaffande av alla former av rasdiskriminering. Konventionsstaterna förbinder sig också att skapa lagar som förbjuder rasdiskriminering samt bekämpa fördomar som kan leda till rasdiskriminering.Enligt artikel 2 i rasdiskrimineringskonventionen ska staten vidta ett antal olika åtgärder för att bekämpa rasism. Flera olika typer av insatser behövs för att bekämpa brottslighet med anknytning till rasism och främlingsfientlighet. Enbart en bra lagstiftning räcker inte. Det krävs samarbete mellan olika myndigheter, kunskap och utbildning men även uppföljning av nyare regler för att se om de fungerar i enlighet med sina syften. Rättsvårdande myndigheter och domstolar har en särskilt viktig uppgift att fylla i dessa sammanhang.Inom Europeiska Unionen
Genom artikel 22 i EU-stadgan bekräftas att Europeiska unionen ska respektera kulturell, religiös och språklig mångfald. Under år 2000 antog EU:s ministerråd två direktiv som behandlar olika diskrimineringsgrunder och omfattar delvis olika samhällsområden. .”

 

Samtidigt som kristna i Sverige något mer har kunnat flyttat fram sina positioner har motrörelsen med politisk  och medial korrekt ateism blivit än starkare. En maktkamp pågår. Tyvärr har jag inte funnit den nya FN-resolutionen någonstans att läsa ännu. Den skulle kunna vara lika feltolkad som påven blev i julas, nämligen. Så tycks det dock inte vara. Vad håller FN på med, frågas i bloggosfären.

Fomuleringarna behöver uppenbarligen förbättras även om jag tror att FN-resolutionen har ett gott syfte. Det är egentligen fantastiskt att vi har fått igång en inernationell religiös debatt;” 

”India and Canada also took to the floor of the Geneva-based Council to raise objections to the OIC text. Both said the text looked too narrowly at the discrimination issue.

 

”It is individuals who have rights, not religions,” Ottawa’s representative told the body. ”Canada believes that to extend (the notion of) defamation beyond its proper scope would jeopardize the fundamental right to freedom of expression, which includes freedom of expression on religious subjects.” (Reuters)

Själv positionerade jag  mig väldigt snabbt,  i de inledande teologiska studierna, som religionspluralist. Det fungerar inte för mig att stå och hävda att Jesus är Enda Vägen till Gud. Jag respekterar andra religioners anhängare samt ateister som varande lika frälsta som mig själv. Buddhisterna i Thailand har lärt mig mycket om vad det är att vara  en   sann medmänniska. Ateisten i min teologiklass var den mest humana!

När Baptistsamfundets Elimkyrkan  i Eskilstuna bjöd in mig till ett religionsmöte med muslimer från moskén i Nyfors till middag,  information och diskussion var det något som verkligen intresserade mig. Men jag förstod inte vilken stor upplevelse det skulle bli. Ganska snart insåg jag att jag har mer gemensamt med dessa hängivet gudstroende människor än med den gemene svenske ateisten på gatan. Bara det var en god repetition, spännande  insikt och nyttig erfarenhet.

mars-09-075

Den stora behållningen för mig blev ändå att upptäcka hur pålästa, teologiskt bevandrade och sunt religiösa muslimerna var. Och hur feministiska de beslöjade kvinnorna var och hur jämställda deras män var!

mars-09-077

 De argumenterade trovärdigt för att få de kristna baptisterna att konvertera till islam! Hela  syftet med sammankomsten vändes liksom upp och ned.

mars-09-072

Jag knöt nya spännande kontakter. Särskilt med en kvinna, ordförande i Noor kvinnoförening,  jag läst om i Eskilstuna-Kurirens Porträttet (?). Jag kände beundran för denna kvinna när jag läste om henne, och ett år senare eller så befann jag mig alltså på trevlig middag med henne framför mig. Jag bör maila henne snarast.

lena alun

4 kommentarer leave one →
  1. 2009/04/09 5:17 e m

    Hej Lena.

    Jag har skrivit om samma sak på min blogg. Har inte samma uppfattning i frågan som dig. Det skall bli spännade att få höra varför du tycker som du gör.

    Kram Margit

  2. lenaalun permalink*
    2009/04/09 6:54 e m

    Hej Margit,

    Jag avser att sätta mig in i frågan mer djuplodande genom att läsa svd artiklarna.

    Så länge kan jag säga att det är islamfobin i vår värld som bekymrar mig. Islam är en nog så bra religion där Jesus och Maria faktiskt ingår. Den innehåller mycket av kristen tro fast i en annan mix. Hade jag inte fattat det innan gjorde de begåvade Eskilstunamuslimerna det klart för oss i Elimkyrkan söndagen för snart tre veckor sen. Vi är Abrahams söner; judendomen, kristendomen och islam. Buddhismen tillför något annat.
    Multikulturalitet, regnbågsallianser, religionsdialog – det är framtiden.

    Vill tipsa om Existens nu i svt 2 kl 20.30. Avsnittet heter Religiösa öar. Att leva hela sitt liv utan att möta människor med annan tro än den man själv har.

    Det viktigaste är att få en dialog och relation med sitt högre jag/Gud/ den inre följeslagaren som aldrig viker en tum från oss.

    De olika religionerna är olika traditioner till att göra gudstjänst.

    Kram

    Lena

  3. 2009/04/13 1:23 e m

    The unique style of the Qur’an, which was revealed 14 centuries ago, and the superior wisdom it represents are definite proof that it is the word of Allah. Additionally, the Qur’an has many miraculous aspects which prove that it is sent by Allah. One of them is that some scientific facts, which we have only been able to discover by the technology of the 20th century, were stated in the Qur’an 1400 years ago. These facts which could not have been known at the time of the Qur’an’s revelation once again show to the man of today that the Qur’an is the word of Allah. For more info about Islam check out: http://www.whyislam.org/ For *MPEG*, *DivX*, or *rm* versions of this video, please visit: http://www.harunyahya.com/m_video_detail.php?api_id=1267 Islam, Koran, Muhammed, Mohammad (pbuh), Mohammed, Islaam, Jihad, Shahadah, Judgement, Bible, Mountains, Astronomy, Darwin, Wind, Rain, Mountain, Earth Science, Geography, life, Quran, Quraan, Sheik, Islaam, Moslem, Ridge, Mountain, Quran, Quraan, ymsite.com

  4. lenaalun permalink*
    2009/04/14 6:53 f m

    Hej Anders,

    Tack för informationen! Intressant.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

