Skip to content

”Jag ska meja ner dem”, sa min vän sjukhusprästen

2009/03/30

Jag kontaktade en älskad vän idag som jag lärde känna 1997 när jag påbörjade utbildningen till präst. Idag är hon sjukhuspräst. Tidigare var  hon psykiatrisjuksköterska. När jag berättade om mina problem med att bli tagen på allvar av onkologkliniken och psykiatrin blev hon rörd i sitt djupaste och fick upp en inre bild av att hon tar ett vapen och skjuter ned dem.  Helt i stil med de vansinnesdåd i skolor vi har sett i tv.  De har förverkat sin rätt att leva, menar hon.

(Observera att detta bara är ett väldigt rått skämt, som sjukhusdiakonen i mitt samtal efteråt också hakade på i och kunde skratta rått åt.)

Humor är viktigt! Jag skrattade mig tillbaka till sinnesro. Det var väldigt oväntat för både henne och mig. Ändå har vi båda den senaste tiden blivit medvetna om hämnden inom oss som vi båda trodde vi var för fromma för att kunna hysa. När jag märkte att det fanns läkedom i att se SEB dras i smutsen häromveckan (jag var anställd i den firman i 16 år) lärde jag mig att hämnden har läkande aspekter.

Att min kära Syster i Kristus älskar mig så mycket att hon får impulserna att gå och skjuta ner läkare för att de inte  gör sitt arbete att hålla mig vid liv så länge det går var ett  skönt moraliskt stöd. Ibland tvivlar man ju på sig själv.

Exmaken är också på vår sida. Vilda Västern kallade min husläkare handläggningen av mig. Nu går min fromma Kristi tjänare och gör slut på systemfelet. Hon trodde ju att vi har ett solidariskt system som hon betalar för. Att om hon blir sjuk så finns stöd att få. Eller stöd för mig. Men som det är ordnat nu är det Mammon som styr i sjukvården. De statliga medel som delas ut till landsting som minskar sjukskrivningar har helt tagit över sinnet från läkarens etiska kod att bota, trösta och lindra.

Min cancer är sådan att jag förväntas ha kort tid kvar. Ett par år är rimligt att anta om inget mirakulöst inträffar. Det miraklet är vi många som väntar på att få bevisat. I sommar görs en ny ny röntgenundersökning och då får vi se hur min kropp (jesus kristus är den som läker)  har besegrat cancerhärdarna.

lena alun

No comments yet

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

